Reacțiile tinerilor la apariția lui Andrew Tate, între huiduieli și peer pressure. Cum putem proteja tinerii de modelele toxice din mediul online

261 0

București, 16 iulie. Festivalul de muzică Beach, Please! – un festival al tinerilor – s-a încheiat duminică (14 iulie). O mare parte din muzica de acolo este cea pe care o ascultă azi Generația Z. Problema apare însă atunci când prin muzică, se creditează, chiar și pentru “doar 30 de secunde”, influenceri (lideri de opinie) precum Andrew Țațe, care e judecat pentru viol, trafic de persoane și care promovează masiv pe rețelele sociale, teorii ale conspirației și îndemnuri la misoginism. Îngrijorător este faptul că apariția unui individ judecat pentru viol și trafic de persoane pe scenă, i-a făcut să tresară pe participanții la concert. Dovadă stau aplauzele din public. 

 

47% dintre adolescenții de la sate au ca prioritate să fie pe banii lor, conform unui studiu World Vision România

 

Anul trecut (Ianuarie, 2023), Fundația World Vision Romania prezenta o analiză a publicului lui Andrew Tate în România, concluzia fiind că influencerul are succes în rândul tinerilor cărora le oferă iluzia că pot avea bani în mod facil, iar astfel îşi pot îndeplini orice dorinţă. Tot atunci, World Vision Romania atrăgea atenţia că personajele toxice din mediul online precum Andrew Tate sunt extrem de periculoase pentru copii şi tineri, mai ales pentru cei din mediile dezavantajate. 

Conștiința colectivă și responsabilitatea individuală a adulților sunt esențiale în protejarea copiilor și tinerilor vulnerabili de orice risc de abuz. Evenimentele recente de la festivalul ,,Beach, Please!” evidențiază importanța unei selecții atente a modelelor prezentate copiilor noștri. Este imperios necesar ca fiecare dintre noi să contribuie la crearea unui mediu sigur și sănătos, unde copiii și tinerii se pot dezvolta armonios. Avem datoria de a fi protectori și ghizi, oferindu-le exemple pozitive și sprijinind educația și conștientizarea riscurilor. Astfel, putem construi o societate în care cei mai vulnerabili membri sunt protejați și respectați„, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

 

18% dintre copii spun că sunt afectaţi emoțional dacă primesc mai puţine like-uri

 

Datele făcute publice de World Vision România mai arată că în ultimii zece ani, în contextul în care tot mai mulţi tineri au sentimentul că nu îşi găsesc locul în societate, aceştia petrec mai mult timp pe reţelele de socializare. Din acest motiv, dar și pentru că încă nu și-au format niște principii stabile, adolescenții pot fi mai ușor atrași de mesajele extremiste promovate pe social media, mai ales dacă persoanele care promovează aceste idei sunt extrem de populare pe Internet. 

 

Peste 66% dintre fete se simt judecate de cei din jur pentru cum se îmbracă.

O altă realitate îngrijorătoare este referitoare la numărul mare de fete care au fost criticate de persoane de sex opus, inclusiv adulți, în baza aspectului fizic. Mai exact, 64% dintre respondente s-au simțit judecate de băieți sau bărbați în această privință, conform unui studiu realizat recent de fundație.

Din cauza complexelor referitoare la corpurile lor, 6 din 10 adolescente au încercat diete extreme sau nesănătoase cel puțin o dată în viața lor pentru a pierde sau a crește în greutate. 

O altă consecință a acestui val de presiune referitor la imaginea corpurilor fetelor este izolarea. Mai bine de jumătate dintre ele au refuzat să participe la anumite activități sociale pentru că se simțeau nesigure de aspectul lor fizic, au mărturisit peste 52% dintre respondente adolescente. 

Fetele pot fi influențate de mesajul misogin al lui Andrew Tate în mai multe moduri, devenind susceptibile să creadă în ideile promovate de el. Aceste influențe negative pot include percepția distorsionată asupra valorii personale, acceptarea unor comportamente toxice, reprimarea aspirațiilor, dar și vulnerabilitate la manipulare și abuz.  

 

Protejarea tinerilor și copiilor împotriva expunerii la riscuri de abuz. Apecte de avut în vedere: 

  • Adulții trebuie să fie vigilenți în a asigura participarea tinerilor și copiilor la evenimente și activități care promovează valori pozitive. Este esențial ca aceste evenimente să fie organizate în condiții de maximă siguranță, evitând orice situație care ar putea pune în pericol integritatea fizică și emoțională a participanților. World Vision România accentuează, încă o dată, necesitatea respectării standardelor de Safeguarding și a celei privind protecția copilului; 
  • Modelele pe care le prezentăm tinerilor au un impact semnificativ asupra dezvoltării lor. Prin promovarea unor persoane cu un comportament etic și integru, contribuim la formarea unor valori sănătoase și la crearea unui climat social pozitiv;
  • Crearea unui filtru critic prin care tinerii să poată identifica anumite aspecte negative sau periculoase în social media, inclusiv content care promovează valori toxice ascuns în spatele unui personaj de succes, precum Andrew Tate.

Peer pressure-ul, prin ochii copiilor

,,Consider că motivul pentru care Andrew Tate continuă să aibă un impact profund asupra tinerilor este modul în care prezintă informațiile. El are abilitatea de a transforma o informație complet greșită într-un set de ideologii ușor de înțeles și atractiv, manipulând astfel informația.

De asemenea, Andrew Tate își construiește un stil de viață opulent, care transmite o imagine a succesului, inspirând astfel privitorii și contribuind la răspândirea ideilor sale. Cred că a fost aclamat la festival și din cauza presiunii de grup (peer pressure), care i-a determinat pe unii tineri să îl susțină, chiar dacă nu erau neapărat de acord cu ideile sale.”, a declarat Maria, 13 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România. 

Aplauzele și huiduielile reflectă viziunile diametral opuse ale publicului tânăr. Deși tinerii sunt și cei mai deschiși spre nou, spre rezolvarea problemelor sociale, de mediu și spre autoeducare, vedem și aceste reacții contradictorii. Aceasta segregare se înrădăcinează în contextul social, cultural și economic. Singura metodă de a combate aceste fenomene este educația. Copiii trebuie învățați să diferențieze între admirație și idolatrie, între viața reală și ceea ce este prezentat online. Ca societate trebuie să învățam și mai apoi să insuflăm copiilor un mod de a trai autentic, în care suntem prezenți în viețile noastre și ne bucurăm de fiecare moment, nu de prețul mare al unui anumit obiect”, a declarat Mara Surugiu, 14 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România. 

 

Cine este responsabil

Deși conturile de social media ale lui Andrew Tate au fost șterse, conținutul său continuă să fie diseminat. Mesajele sale violente și misogine, continuă să ajungă la tineri prin diverse canale alternative.

Pentru a combate eficient această problemă este esențial ca părinții să fie activ implicați în monitorizarea activităților online ale copiilor lor. Ei trebuie să fie conștienți de tipul de conținut pe care îl accesează copiii și să discute deschis cu ei despre influențele negative și pericolele asociate. Încurajarea comunicării deschise și dezvoltarea gândirii critice sunt vitale pentru ca tinerii să poată distinge între informația benefică și cea dăunătoare. 

De asemenea, profesorii au un rol crucial în educarea copiilor despre riscurile asociate cu anumite influențe online. Școala este mediul în care tinerii își petrec mare parte din timp, motiv pentru care este necesar ca profesorii să promoveze modele pozitive în rândul adolescenților.

Fundația World Vision România face un apel către autorități să facă tot ceea ce este necesar pentru a preveni și a combate abuzul asupra minorilor.

În plus, platformele de social media au responsabilitatea de a lua măsuri mai stricte pentru a bloca acest tip de conținut. Algoritmii de detectare ar trebui să fie îmbunătățiți pentru a identifica și a elimina rapid materialele care promovează violența, agresivitatea sau alte comportamente nocive.

__________________________________________________________

Fundația World Vision România desfășoară pentru adolescenții din Consiliul Consultativ al Copiilor din cadrul fundației, cât și pentru cei din programul Vreau în clasa a 9-a, activități și sesiuni de mentorat pentru creșterea stimei de sine și folosirea Internetului printr-un filtru critic, dar și sesiuni de consiliere psihologică și de dezvoltare personală.

 Despre World Vision România

World Vision România  este o organizație care desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 33 de ani de prezență în România a ajutat sute de mii de copii și adulți, din aproape 900 de comunități situate în 41 județe.

Detalii la www.woldvision.ro și http://fb.com/WorldVisionRomania

Articole asemănătoare

Comunicat APAVIL SA

Postat de - 11 septembrie, 2020 0
FacebookTwitter COMUNICAT DE PRESĂ  Referitor la necesitatea intervenirii asupra rețelei de canalizare din beton D300mm, H=6,5 m, existentă pe str. Mihai…

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *