Târgurile de sărbători nu mai sunt de multă vreme ceea ce spun criticii lor că ar fi. Organizarea acestor evenimente la standarde occidentale a pătruns mai greu în România. Din lipsuri financiare, s-a spus pentru o perioadă lungă de timp, cenușie din toate punctele de vedere. Pentru economisirea banului public, au continuat alții, la fel de ipocriți. A fost de ajuns un exemplu mai îndrăzneț pentru ca acest mare suport al sărbătorilor de iarnă să apară în câteva orașe românești. La Sibiu, la București, la Craiova.
La Sibiu se deschide chiar astăzi târgul de Crăciun, vizitat anual de sute de mii de turiști, veniți din țară și din străinătate. Tot acum se deschide și târgul de Crăciun de la Craiova, cel mai mare din România și cel mai popular printre români. Am înțeles de la organizatori că hotelurile sunt rezervate de turiștii care vin să vadă acest mare spectacol al sărbătorilor de iarnă până la închiderea sa de la începutul lunii ianuarie. Târgurile de Crăciun, organizate cum se cuvine și comunicate publicului aflat în căutare de idei pentru petrecerea timpului liber, sunt o rețetă economică și financiară cu profit. Localitățile investesc în târgurile de Crăciun și își multiplică banii într-un final. Închirierile de spații pentru comercianți și tot lanțul comercial local care este luat cu asalt de turiști – cazare, mâncare, taxe de acces, bilete pentru spectacole, consumul de sezon, stradal, cadourile cu specific local și de sărbători sunt subiecte de cheltuială pentru vizitatori. Ele cresc cifrele de afaceri ale tuturor, și, implicit, taxele pe care aceștia le plătesc la bugetul local. Circuitul banilor investiți în aceste evenimente este complet și profitabil pentru administrațiile locale, cele care se angajează serios, ca la carte, în organizarea târgurilor de Crăciun. Mai mult, prin durata lor, aceste spectacole locale sunt cele mai lungi expuneri mediatice de peste an. Târgurile de Crăciun pot fi mărci locale de mare prestigiu, dacă sunt produse după regulile jocului comercial. Cel mai bun exemplu în acest sens este evenimentul care se inaugurează astăzi la Craiova. Organizarea sa tematică, strălucirea generală și dimensiunile din ce în ce mai mari, de la an la an, arată o ambiție locală și o știință a producției fără egal. Efectul? Milioane de turiști în fiecare an, renume european, mândrie și încredere locală în administrația publică, bani din ce în ce mai mulți în conturile firmelor craiovene și în ale primăriei, bineînțeles. Târgurile de sărbători nu mai sunt de multă vreme ceea ce spun criticii lor că ar fi. (imagini de arhivă)
Deputat,
Eugen Neața!