Digitalizarea serviciului public este un obiectiv strategic european, iar România are o șansă istorică de a-și îmbunătăți calitatea organizării instituțiilor, pentru a câștiga timp și eficiență în relația cu cetățenii. Modelele de succes, din alte state care au trecut deja prin acest proces, pot fi surse de inspirație și bune practici.
Un management de succes al proiectelor de transformare/tranziție digitală a serviciilor administrației publice este esențial pentru ca, atât cetățenii, cât și companiile să poată obține servicii publice de la distanță. Se poate moderniza infrastructura IT&C (hardware, software, servicii IT) necesară digitalizării serviciilor, dar este nevoie și de implementarea altor instrumente, specifice transformării digitale, cu beneficii pentru cetățean.
Soluțiile sunt următoarele:
- schimbarea fluxurilor interne, astfel încât funcționarii să se acomodeze cu mediul de lucru ce presupune documente electronice;
- implementarea unui sistem de management digital al documentelor interne din administrația publică locală și instituții subordonate. Orice cetățean trebuie să poată accesa online orice document care ii este necesar și se află în posesia autorităților;
- simplificarea modului în care se pot obține documente din instituțiile publice, astfel încât cetățenii să poată delega autorității publice locale obținerea documentelor necesare unei cereri, dacă acestea se află la alte instituții sau autorități publice locale;
- acces la formulare precompletate, ușor de înțeles de către cetățeni;
- implicarea activă a cetățenilor în rezolvarea problemelor locale, printr-o platformă de raportare digitalizată (drumuri degradate, iluminat, gunoaie necolectate, incidente etc);
- implementarea unei politici de transparenţă totală şi de management intern, pe bază de performanţă în ceea ce priveşte bugetul Consiliului Judeţean;
- publicarea pe site-ul Consiliului Judeţean a anunțurilor de achiziţii publice, începerea procedurilor și atribuirea contractelor;
- publicarea pe site-ului Consiliului Judeţean a datelor permise de lege pentru toate contractele derulate: investiţii, bunuri şi servicii, lucrări furnizate. În cazul investițiilor, includerea în lista documentelor de interes public a rapoartelor de progres privind stadiul implementării;
- obligativitatea organizării de dezbateri publice și a altor forme de participare publică, pentru consultarea proiectelor de investiții ce depășesc o anumită valoare.Trecerea la implementarea bugetului pe programe, inclusiv execuţia acestuia, organizarea de dezbateri publice înainte și după aprobare;
- publicarea execuției bugetare şi evidenţierea valorilor finale, pentru diversele programe şi proiecte, cu precizarea motivelor pentru care există corecții.
Aceste solutii de transparenţă prin digitalizare trebuie să fie, în acelaşi timp, un instrument esenţial pentru promovarea eficienţei şi eficacităţii în cheltuirea fondurilor bugetare proprii și din surse externe, pentru identificarea şi realizarea de economii, cu scopul de a produce rezultate cu impact local, regional, național.
Cu considerație,
Constantin Ene – candidat din partea Alianței USR PLUS la funcția de consilier al Consiliului Județean Vâlcea.