Un studiu realizat de „Salvați Copiii” arată că peste 90% dintre copiii și adolescenții care au ajuns în ultimul an la psiholog, în centrele de specialitate ale oganizației, au suferit tulburări emoționale care au legătură cu pandemia.
Ancheta a preluat datele din cazuistica centrelor de consiliere ale Organizației „Salvați Copiii”, având ca grupuri țintă copii și părinți beneficiari ai serviciilor de consiliere ale Salvați Copiii România. Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion neprobabilistic, în perioada martie 2020 – martie 2021.
În anul pandemiei, centrele de consiliere ale organizației au preluat 678 de copii și adolescenți, majoritatea au avut afecțiuni cauzate de contextul epidemiologic, iar iagnosticele puse au fost anxietatea și anxietatea școlară (dificultățile de readaptare școlară), se arată în studiul realizat de „Salvați Copiii” România.
Anxietatea a fost diagnosticul în cazul a jumătate dintre adolescenții consultați, în timp ce pentru preadolescenți principala problemă a constat în respectatarea regulilor de izolare. Școlarii mici și preșcolari s-au confruntat cel mai des cu tulburările emoționale și cu dificultățile în a se readapta la școală. În doar 8,1% dintre cazuri, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic (opoziționism, ADHD/ADD, tulburări de vorbire, intelect liminar sau tulburări de neurodezvoltare).
Psihoterapeutul Mihaela Dinu, de la Organizația „Salvați Copiii”, spune că aceste efecte ale pandemiei erau previzibile, pentru că „o perioadă de criză aduce întotdeuna schimbări comportamentale”, mai ales la copii, care sunt mai vulnerabili.
„Primul ajutor ar trebui să vină de la membrii familiei, care să fie atenți la simptomele de tulburare emoțională: lipsa comunicării, refuzul de a face activități cotidiene, lipsa poftei de mâncare, chiar și gânduri pe care le exprimă, de tipul „nu mai vreau să trăiesc”. Următorul pas este de a merge la psiholog. Lucrurile se pot agrava dacă anxietatea nu este tratată din timp, prin consiliere psihologică”, a mai declarat psihologul, pentru Libertatea
Gabriela Alexandrescu, președinte executiv al organizației Salvați Copiii, explică, în comunicatul de presă în care este prezentat studiul, cum i-a afectat pe copii noul mod de viață marcat de frica de necunoscut: „Restricțiile impuse de pandemie au modificat dramatic viața copiilor. Nu au mai mers la grădiniță sau la școală, nu au mai interacționat unii cu ceilalți, au fost expuși stărilor emoționale negative ale adulților – frica, angoasele, nesiguranța – și chiar îmbolnăvirii ale celor dragi”.
Studiul mai arată că diminuarea concentrării la orele online, precum și scăderea abilităților și a interacțiunilor sociale, au condus la multiplicarea episoadelor de furie și irascibilitate. Imposibilitatea de a face activități în aer liber și de a ieși în afara casei a intensificat comportamentele de tip anxios. Nevoia rapidă de adaptare la școala online, imposibilitatea menținerii interacțiunilor directe, dereglarea rutinelor cotidiene, toate au produs disconfort emoțional greu de gestionat.
La rândul lor, părinții s-au simțit epuizați psihic și emoțional – nu au mai găsit soluții pentru a oferi suport copiilor. De aceea, trebuie, la rândul lor, să-și stăpânească anxietatea atunci când sunt în preajma celor mici. După cum știm, copiii preiau foarte ușor emoțiile celor mari, le amplifică și este cunoscut faptul că părinții funcționează pentru copil ca un mediu de siguranță, ei se vor lupta mai bine cu anxietatea, dacă mama sau tatăl sunt aproape.
Mihaela Iliescu