Românii ucid în jur de 7 milioane de ovine și caprine în fiecare an, dintre care 3 milioane în preajma Paștelui, conform insse.ro).
Cea mai mare parte a acestora, peste 80% din total, sunt miei și iezi de numai câteva săptămâni.
“Așa s-a pomenit în familia noastră de când ne știm, mâncăm miel de Paște și e delicius!” spun cei mai mulți. Doar că mieii și iezii sunt… copii. Glasurile lor se confundă cu ale copilașilor, la fel de nevinovați. Plâng când mor… Puritatea și nevinovăția caracterizează aceste animale drăgălașe și simpatice. Le mângâiem, le fotografiem, le pupăm, le atingem de Anul Nou, să ne poarte noroc, apoi asistăm frecându-ne palmele, la tăierea lor. Și le mâncăm! Ce fel de oameni suntem, deci?
Bine, bine, vor zice vegetarienii și veganii, dar de ce să mâncăm, totuși și vite, găini, porci, de ce carne?
Pentru că sunt animale adulte. Și pentru că omul este omnivor și organismul uman este conceput pentru hrană complex, oricât ne-ar durea sufletul. Sau, putem deveni vegani.
Știm, numeroase familii din România păstrează tradiția mâncatului de produse din miel de Paște, este ceva aproape sacrosanct pentru ei, însă, de ce nu așteaptă ca aceste animale să ajungă la maturitate pentru a le putea consuma? Repetăm: ați auzit vreodată miei sau ieduți plângând? Seamănă cu niște copii! Ați putea suporta așa ceva?
Sacrificarea mielutilor si iedutilor nu este justificată și NU are nicio legatură reală cu sărbătoarea Sfintelor Paști. Este o scuză care nu poate fi susținută, deoarece creștinismul, începând cu Noul Testament NU MAI ADUCE JERTFE! Iisus apare în icoane ținând în brațe un mieluț, în definitiv, El este Mielul Domnului, cel ce s-a jertfit pentru oameni. El nu îndeamnă poporul credincios să se înfrupte din carne de miel.
Uciderea mieilor, mai degrabă tradiție evreiască decât creștină
„Jertfa cea nouă și nesângeroasă profețită cu cinci secole înainte de Hristos de profetul Maleahi s-a împlinit la Cina ce de Taină, când Mântuitorul a instituit Jertfa Euharisticî, binecuvântând ți sfinâind pâinea ți vinul care nu sunt simboluri, ci înseși Trupul și Sângele Său (Matei 26, 28). Cele două elemente euharistice reprezintă Trupul Mielului lui Dumnezeu care S-a jertfit o singură dată și deplin pentru toată lumea.”
În lumina Noului Testament, sărbătoarea Paștelui este legată de patimile, Răstignirea și Învierea Domnului, ceea ce subliniază specificul acesteia față de Paștile iudeilor.
Lucrarea Mielului lui Dumnezeu sau a Cuvântului lui Dumnezeu, prefigurată în Vechiul Testament de mielul pascal se incheie cu răstignirea și cu moartea Sa pe Sfânta Cruce și Învierea Sa.
Credincioșii au nevoie de o cunoaștere corectă a semnificatiei lor religioase, în cadrul sărbătorii Paștilor este prezenta si jertfirea mielului pascal creată de Dumnezeu la ieșirea evreilor din robia egipteană, când s-a nascut un popor ales care să trăiască în libertate.
Această sacrificare a mielului pascal a prefigurat jertfa Mantuitorului de pe Golgota, care a adus eliberarea omenirii din robia păcatului. Sacrificiul mielului pascal a trecut și la creștini care, în fiecare an de Sfintele Paști, jertfesc un miel a cărui semnificație religioasă cei credinciosi n-o mai cunosc și se multumesc doar să spuna ca asa au pomenit ei de când se știu, acasă, ca de acest mare praznic să se taie un miel.
C.R.