Despre Proiectul „Cetățeni Activi”

9800 0

Grupul de Inițiativă Locală Râmnicu Vâlcea al Proiectului „Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local”  anunță rezultatele în urma unui an de activitate pentru îmbunătățirea serviciilor publice de la nivel local!

Despre Proiectul „Cetățeni Activi”

Proiectul „Cetățeni Activi” este o inițiativă comunitară ce vizează creșterea implicării active a cetățenilor în dezvoltarea și îmbunătățirea comunității lor locale. Grupul de Inițiativă Locală funcționează ca un catalizator pentru schimbare și aduce împreună cetățeni, organizații locale și autorități, pentru a crea un mediu mai bun pentru toți.

Pornind de la Raportul Național de Diagnoză privind calitate serviciilor publice municipale, după aproape un an de activitate, Grupul de Inițiativă Locală Râmnicu Vâlcea, creat în cadrul acestui proiect, este mândru să comunice progresele realizate și să sublinieze angajamentul continuu pentru dezvoltarea și îmbunătățirea comunității locale.

Imagine dezbatere

Format în luna noiembrie 2022 pe un nucleu de 22 voluntari – marea majoritate tineri, Grupul de Inițiativă Locală Râmnicu Vâlcea s-a axat pe identificarea problemelor cu care se confruntă cetățenii din comunitate și pe implementarea unor soluții durabile și eficiente.

Astăzi, după zece luni de muncă, grupul vă prezintă principalele realizări:

  • Monitorizarea activității autorităților și instituțiilor publice locale: am transmis peste 100 de solicitări de informații de interes public, din domenii legate de educație, transport și managementul deșeurilor. Pe baza acestora am construit planuri de acțiune locală cu propuneri pentru îmbunătățirea politicilor locale în trei domenii majore de activitate: educație, transport public/mobilitate urbană și managementul deșeurilor și am realizat peste 50 de articole de investigație și advocacy ce vor fi publicate ulterior.
  • Dezvoltarea a trei planuri de acțiune locală pentru îmbunătățirea serviciilor publice astfel:
Educație – cu următoarele obiective:
  • Îmbunătățirea calității asistenței medicale/stomatologice și serviciilor de consiliere psihologică în școli;
  • Asigurarea reală a tuturor condițiilor care să permită accesul egal la educație pentru persoanele cu dizabilități;
  • Asigurarea standardelor privind igiena și curățenia în unitățile școlare;
  • Eliminarea practicilor de colectare a diferitelor sume de la elevi părinți (fondul clasei/școlii).
Transporturi/mobilitate urbană – cu următoarele obiective:
  • Implementarea unei metodologii de stabilire a Indicelui de Satisfacție a Pasagerilor;
  • Afișarea programului de circulație al autobuzelor în stații și în autobuze; obiectiv realizat în urma intervenției noastre.
  • Eficientizarea traseelor autobuzelor în municipiu (evitarea suprapunerilor, acoperirea zonelor goale din oraș);
  • „Ziua fără mașini” – o zi (lunarsau săptămânal) cu gratuitate pe transportul public;
  • Dezvoltarea infrastructurii pentru transportul nepoluant (biciclete, trotinete).
Managementul deșeurilor – cu următoarele obiective:
  • Îmbunătățirea transparenței privind traseul deșeurilor (după ce sunt preluate de operator de la pubele) și politica municipală privind managementul deșeurilor în general;
  • Proiect pilot în vederea implementării mecanismului “Plătește pentru cât arunci”;
  • Realizarea de centre de colectare dedicat pentru DEEE și DBA, textile, mobile și construcții industriale etc.;
  • Inițierea și dezvoltarea unor programe de educație ecologică în școli;
  • Propunerea și implementarea unui cadru legal la nivel local pentru organizarea de evenimente publice sustenabile;
  • Campanie zero waste.
  1. Anchetă privind nivelul de informare în rândul cetățenilor cu privire la colectarea separată și traseul deșeurilor – ca prim pas în îndeplinirea primului obiectiv a planului de acțiune. Au fost chestionați mai mulți locuitori din cartierele Ostroveni Centru, Traian, Nord, Libertății, Petrișor și Sud. Am încercat să aflăm în ce măsură cetățenii municipiului colectează separat, cât de informați sunt cu privire la ce se întâmplă cu deșeurile după ce sunt preluate de operatorul de salubritate, ce așteptări au de la autoritățile/instituțiile locale pentru a avea un oraș mai curat și ce demersuri facei înșiși în acest sens. Detalii despre rezultatele acestei anchete sunt prezentate în două articole ce vor fi publicate pe https://www.romaniacurata.ro/.
  2. Anchetă în 21 de unități școlare din municipiu, pentru a monitoriza anumite aspecte ale procesului educațional  în vederea îndeplinirii primelor treiobiective ale planului de acțiune pe educație – astfel:
  • existența, programul și dotarea cabinetelor medicale și stomatologice;
  • existența și programul cabinetelor de consiliere psihologică;
  • accesibilitatea pentru elevii cu dizabilități – rampe de acces și alte facilități, precum covor tactil pentru nevăzători, panouri vizibile pentru hipoacuzici etc..

Fiind un demers de lungă durată, rezultatele acestei anchete vor fi publicate până la sfrâșitul acestui an și pe baza acestora vom înainta o scrisoare deschisă care să cuprindă constatările noastre și propunerile pentru îmbunătățirea situației existente

  1. Parteneriate locale: Am colaborat atât cu autorități și instituții publice locale cât și cu organizații nonguvernamentale active în domenii legate de participare publică, dezvoltare comunitară, educație, protecția mediului, pentru a amplifica eforturile noastre și pentru a asigura un impact durabil.
  • În acest sens, am organizat, în colaborare cu Primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea, Inspectoratul Școlar Județean și Agenția de Protecție a Mediului Vâlcea, dezbaterea cu tema ”Râmnicu Vâlcea – un oraș zero waste” (22 iunie 2023, în Sala de Ședințe a Consiliului Local Râmnicu Vâlcea), urmată de o intervenție online a domnului Raul Pop, manager programe în asociația Ecoteca și unul dintre cei mai buni experți români în dezvoltare durabilă, protecția mediului, economie circulară și managementul deșeurilor.

  • Ancheta privind nivelul de informare în rândul cetățenilor cu privire la colectarea separată și traseul deșeurilor,despre care am amintit deja, a fost organizată și desfășurată cu sprijinul voluntarilor A.I.D.E., organizație care ne-a sprijinit, de asemenea, prin a ne pune la dispoziție spațiul Youth Hub de câte ori am avut nevoie pentru întâlnirile echipei sau cu diferiți colaboratori.
  • Biblioteca Județeană ”Antim Ivireanul”și Centrul Europe Direct ne-au sprijinit în organizarea unui eveniment de multiplicare, în cadrul căruia un grup de voluntari ai Europe Direct au venit cu propunerea dezvoltării unui spectacol de teatru forum pe o temă de participare civică. Ei au construit un scenariu pe care l-am îmbunătățit împreună și urmează ca, în perioada octombrie-decembrie, să organizăm o serie de spectacole în mai multe școli din oraș.

  1. Lansarea Raportului de diagnoză privind calitatea serviciilor de la nivel local final, ce vizează situația comparativă după un an de la demersurile noastre de advocacy.

Dorim să mulțumim tuturor râmnicenilor care și-au oferit timpul, resursele și energia pentru a face din această inițiativă un real succes. Misiunea noastră este să continuăm să inspirăm și să mobilizăm comunitatea, pentru un viitor mai bun, sustenabil și durabil pentru toți.

Testimoniale

Fără implicarea cetățenilor, a comunității, lucrurile merg mai greu spre deloc. Toți vrem să ne fie mai bine, poate mulți vor să și acționeze în sensul ăsta dar sunt foarte puțini cei dispuși să facă primul pas. Vestea bună e că, dacă vedem pe cineva că pornește, altcineva i se alătură și tot așa, efectul bulgărelui de zăpadă. Și noi am pornit cu un grup de tineri care cam așa au crescut, în spiritul ”Fii tu schimbarea pe care o vrei în lume”. Sigur, nu se vor schimba lucrurile de mâine, poate nici de anul viitor, dar… vin iar cu un citat: ”O călătorie de 1000 de mile începe cu primul pas”. Noi am făcut acel prim pas și ne-am dori să fie cât mai mulți râmniceni care să ne urmeze” – Silvia Petre, coordonator voluntari

Putem aduce schimbarea în comunitate doar dacă ne ridicăm de pe canapea. Provocări sunt multe în jurul nostru, în comunitate sau în relația cu autoritățile locale și fiecare pas pe care îl facem contează. Implicarea civică poate fi incomodă, mai ales dacă nu ai rezultate rapide, dar poate fi în același timp amuzantă și inspirațională. Dacă poți scrie meme-uri, sigur poți scrie articole și petiții, dacă ești activ pe rețelele sociale și poți face un tweet interesant, un selfie, o poză “pentru Insta”, reels pentru Facebook, pentru Story sau un video pentru TikTok, sigur poți scrie o poveste, poți fotografia sau filma ceva prin care să îi înspiri sau să îi ajuți pe cei din jur. Iar dacă ai dorința de acțiune, cu siguranță te poți implica și poți aduce schimbări bune în comunitatea ta.”  – Mihaela Iliescu, voluntar

Ne place că suntem ascultați și primiți în astfel de proiecte, de conferințe, în care eu nu mă vedeam cu câțiva ani în urmă. Este o satisfacție personală să poți spune că uite, eu am lucrat la acest demers și acuma se face… de exemplu sunt mai mulți elevi care au gratuitate pe transportul în comun sau mai multe facilități la care noi am lucrat cu mânuțele noastre… și noi ne simțim încurajați să mergem mai departe” – Raluca Jibu, voluntar

Contact:

Silvia Petre – coordonator voluntari

Tel: 0736660626

Email: silvia.petre@proxpertorg

https://www.facebook.com/groups/499422918493820

https://www.romaniacurata.ro/servicii-publice-locale/

C.R.

 

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *