Colaborarea dintre educatori și familie: 3.500 de educatori formați pentru a oferi sesiuni de educație parentală

23 0

 

În educația timpurie, relația dintre educatori și părinți joacă un rol important în dezvoltarea copiilor preșcolari și este esențială pentru ca ei să primescă sprijinul necesar și adaptat nevoilor individuale. Programul Start în educație, cel mai amplu program de educație timpurie realizat la nivel național, derulat de World Vision România în parteneriat cu Fundația OMV Petrom, a creat un ecosistem în care educatorii sunt pregătiți să colaboreze eficient cu părinții, oferind informații valoroase și resurse utile.

 

La nivelul programului, în anul școlar 2023-2024, au fost formați 3.500 educatori în cadrul cursului “Bune practici în educația parentală” – program desfășurat în parteneriat cu Casa Corpului Didactic București. Educatorii au învățat să comunice îndeaproape cu părinții copiilor preșcolari, să îi îndrume, să le asigure tot suportul pentru ca cei mici să beneficieze de educația și protecția necesară acasă. În plus, 8.500 de părinți din comunități defavorizate au participat deja la ateliere de educație parentală, organizate de educatorii pregătiți prin program.

 

 Am înțeles că o abordare mai caldă, primitoare și empatică are șanse de reușită mai mari. Am aplicat cele învățate la curs și am observat că părinții răspund altfel.” (educator, județul Sălaj)

 

Pornind de la experiențele profesionale pe care un educator le parcurge zi de zi în lucrul cu copiii și părinții, formarea educatorilor a fost derulată într-un cadru interactiv și ghidată de profesioniști din domeniu, care le-au oferit tot suportul necesar în dezvoltarea de tehnici aplicate de parenting pozitiv. Programul de instruire ,,Bune practici în educația parentală” include următoarele module:

 

  • Adulții implicați în educația timpurie
  • Familia – partener în activitatea educațională
  • Relația părinte-copil
  • Drepturile copilului

 

Pentru a sprijini educatorii în punerea în practică a acestor module și a le oferi acces la resurse utile, în cadrul proiectului a fost creată și o serie de tutoriale menite să acopere teme esențiale și să îmbunătățească relația grădiniță-familie:

 

✔ Programul de formare ,,Bune practici în educația parentală” – LINK

✔ Educatori și părinți, împreună pentru o grădiniță incluzivă – LINK

✔ Rolul educatorului în parteneriatul grădiniță-familie – LINK

✔ Educatorul – sprijin pentru părinți în procesul de dezvoltare emoțională a copiilor – LINK

✔ Educatorul, formator în educația parentală – LINK

 

”Pentru familiile monoparentale, cele cu situație materială precară, sau familii de romi, întâlnirile din cadrul acestui proiect au demonstrat faptul că e nevoie permanentă de educație și îndrumare a părinților. ” (educator, jud Tulcea)

 

În comunitățile defavorizate, unde resursele, dar și nivelul de conștientizare al părinților privind importanța implicării în educația timpurie sunt mai scăzute, ateliere de educație parentală sunt cu atât mai relevante și utile.

 

Atmosfera din cadrul întâlnirilor le-a oferit  părinților cadrul pentru a-și împărtăși experiențele și preocupările fără teama de a fi judecați și oportunitatea de a se conecta cu alți părinți în situații similare, pentru a învăța unii de la alții și a forma o comunitate bazată pe sprijin reciproc. „Ascultându-se unul pe celălalt, au realizat că se confruntă cu dificultăți și întrebări asemănătoare și au găsit împreună răspunsuri și soluții.” (educator, jud. Bihor).

 

Am văzut părinți care au devenit mai conștienți de nevoile și preocupările copiilor lor.” (educator,  jud Botoșani). În cadrul sesiunilor, părinții au putut să colaboreze mai strâns cu educatorul și și-au exprimat dorința și disponibilitatea de a participa în viitor și la alte întâlniri.

 

Mi-a plăcut ideea de a-l lua pe lângă mine și în bucătărie, să îi dau și lui să se joace cu aluat când fac o plăcintă, să facă și el alături de mine ce fac eu. (părinte, județul Iași)

 

8 din 10 părinți dintre părinți consideră că relația cu copilul va fi mai bună în urma participării la sesiunile de educație parentală. De asemenea, cei mai mulți dintre părinții intervievați au menționat că au și pus în aplicare exemplele de activități practice prezentate în cadrul sesiunilor de educație parentală: “Tot timpul suntem ocupați și stresați și nu ne dăm seama că ei se bucură să fie cu noi și să le dăm și lor o ocupație pe lângă noi.” (părinte, județul Iași)

 

De mare ajutor părinților sunt ”Ghidul Părinților” și tutorialele „Start în educație” care încurajează și sprijină părinții să devină primii educatori ai copiilor lor:

  • Cum le vorbim copiilor despre bullying: https://youtu.be/I24o_vUIh5g
  • Cum îmi învăț copilul să mănânce sănătos? https://youtu.be/4WghHPb04VU
  • Puterea cuvintelor – cum le vorbim copiilor? https://youtu.be/kZm2pWegKLk
  • Cum îmi pregătesc copilul pentru școală? https://youtu.be/ic-63fSUxBc
  • Cum să am grijă de mine pentru a fi un părinte mai bun https://youtu.be/Mbqm3YXGnMY
  • Educația timpurie – cel mai important pas pentru copilul tău: https://bit.ly/3P77Ojr
  • Cum creștem copii care se simt iubiți și în siguranță: https://bit.ly/45hehxA
  • Relația dintre familie și grădiniță: https://bit.ly/3P3ABoK
  • De ce, ce și cum să le citim cu voce tare copiilor? https://bit.ly/44o2gFj
  • Cum mă joc cu copilul meu pentru a-l ajuta să se dezvolte? https://bit.ly/44gA9YL

 

Despre Cursul de formare “Bune practici în educația parentală”

 

Curriculum dedicat pentru pregătirea cadrelor didactice include atât tematici de educație parentală, cât și metode aplicate de învățare interactivă și prin joc. În plus, educatorii absolvenți ai cursului primesc și câte un pachet de materiale suport în activitatea didactică și de relaționare cu părinții și copiii: jocuri și planșe educaționale, joc dezvoltare socio-emoțională, Ghidul pentru părinți. Începând cu anul școlar 2024-2025, cursul este acreditat de Ministerul Educației ca Program Național Complementar.

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *