Satele unde 100% dintre copii merg la şcoală. Programul-pilot al World Vision România prin care prezența copiilor la școală a crescut chiar și cu 40%

442 0

București, 13 septembrie. Prezența la școală a copiilor din clasele P-IV a crescut chiar și cu peste 40% de-a lungul ultimilor șase ani, în satele unde este implementat programul Pâine și Mâine de către Fundația World Vision România. Astfel, 1.400 de copii de la sate beneficiază de un pachet integrat pentru a-i sprijini să meargă la școală: zilnic o masă caldă și două ore remediale, rechizite, haine și alimente în funcție de nevoi, formarea profesorilor, consiliere parentală, dezvoltarea infrastructurii digitale și activități de educație non-formală.

Totodată, 96% dintre directorii școlilor înscrise în programul fundației spun că atât masa caldă, cât și orele remediale îi ajută foarte mult în prevenirea abandonului școlar. Astfel, jumătate dintre școli raportează o prezență de 99% a copiilor, iar o treime de 100%.

„Nu doar că vin toți copiii la școală, dar vin cu plăcere. Și profesorii sunt mai motivați când văd că cei mici se bucură. După ce le dăm masa caldă, stăm încă două ore la școală și învățăm prin joacă. Avem ateliere de lectură unde fiecare copil citește, iar după dezbatem textele. Avem ateliere de pictură, facem jocuri cu cifre, tot ce înseamnă învățare prin creativitate. Un alt lucru pe care îl apreciez este că datorită consilierilor din program, părinții își susțin mai mult copiii să vină la școală“, spune Cecilia Trașcă, directorul unei școli din județul Vâlcea.

Directorii celor 23 de școli din Pâine și Mâine apreciază, în proporție de 74%, că prezența la școală a copiilor a crescut cu mai mult de 40% datorită serviciilor din program. Ceilalți afirmă că și în școlile lor a crescut prezența între 5 și 35%.

Pâine și Mâine a început în 2016 cu 213 copii. În prezent, datorită donatorilor fundației World Vision România, programul integrează 1.400 de copii din clasele P-IV din șase județe (Ialomița, Călărași, Vaslui, Vâlcea, Cluj și Dolj). În cei șase ani de la demararea programului, rezultatele transmise de școli arată că:

  • 85% dintre copii și-au îmbunătățit rezultatele la Matematică;
  • 82% și-au îmbunătățit rezultatele la Română;
  • 85% au obținut calificative de „Bine“ și „Foarte Bine“.

Nevoile copiilor de la sate

„România este constant pe primele locuri în Uniunea Europeană la riscul de sărăcie și excluziune socială, fenomene direct legate de faptul că în fiecare an avem și printre cele mai ridicate rate de abandon școlar. Lipsa de educație cauzează sărăcie și excluziune socială. Ne dorim să tratăm problema de la rădăcină, adică din ciclul primar, când copiii din mediile cele mai vulnerabile încep să absenteze de la școală din mai multe cauze. De la lipsa de rechizite sau de îmbrăcăminte pentru școală la faptul că nu-și permit nici măcar trei mese pe zi. O altă problemă este lipsa educației timpurii din mediul rural. Mulți dintre copiii de la sate ajung din start cu un dezavantaj în clasa pregătitoare pentru că n-au formate competențe de bază din grădiniță. De la capacitatea de-a verbaliza către educatoare că te doare ceva sau ți-e foame la a te adapta unui program cu activități și pauze sau a practica  socializarea cu alți copii“, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Nevoia unui program ca Pâine și Mâine este cu atât mai mare în condițiile în care 2 din 10 copii de la sate spun că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare, iar unu din patru elevi din ciclul primar spune că nimeni nu-i ajută când nu se descurcă la teme. Părinților cel mai greu le este să-și ajute copiii cu temele la Matematică.

În primii patru ani ai programului, World Vision România s-a ocupat în mod direct de implementare prin: punerea la dispoziție a propriilor experți, angajarea de personal de suport pentru coordonarea proiectului, formarea directorilor și angajarea de consilieri și asistenți sociali care să intervină în cazul copiilor aflați în cel mai mare risc de abandon școlar.

„La început, ne-am implicat direct în tot ceea ce înseamnă implementarea programului. Am învățat școlile cum să folosească granturi în scopul prevenirii abandonului școlar. De doi ani, însă, World Vision România oferă granturile direct școlilor, pentru că au dobândit capacitatea de-a se gospodări singure. Același model se poate aplica și în cazul școlilor care accesează granturi prin Programul Național pentru Combaterea Abandonului Școlar (PNRAS). Școlile au nevoie de specialiști care să fie lângă acestea când utilizează primele granturi. Au nevoie de experți în realizarea de proiecte, achiziții, implementare și monitorizare a rezultatelor. Miza ar trebuie să fie capacitarea școlilor astfel încât să poată accesa și gestiona singure finanțări în beneficiul copiilor“, a mai afirmat directorul executiv World Vision România.

Unde ar trebui să meargă investițiile în vederea combaterii abandonului școlar

Pe lângă programul de aftershool cu masă caldă, ore remediale și educație non-formală, directorii de școli afirmă că cele mai multe investiții ar trebui să meargă către:

  • implicare mai mare a părinților în educația copiilor și în relația cu școala;
  • rechizite și îmbrăcăminte pentru copii, cât și materiale didactice pentru profesori;
  • echipamente digitale;
  • combaterea fluctuației profesorilor, pentru că cei mici au nevoie de cadre didactice care să le ofere stabilitate pedagogică și emoțională.

Persoanele care vor să susţină  programul Pâine şi Mâine derulat de World Vision România o pot face printr-un SMS la 8844 cu textul PAINE (2 euro/ lună) sau donând orice sumă pe site-ul: https://worldvision.ro/implica-te/persoane-fizice/paine-si-maine/

Articole asemănătoare

Simulare cu gust amar

Postat de - 5 aprilie, 2021 0
FacebookTwitterNici măcar jumătate dintre elevii vâlceni nu ar lua Bacalaureatul Ministerul Educației a anunțat statistica pentru rezultatele simulării examenului de…

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *