Dacian Cioloș: Educația gastronomică este un mod de a-i face pe viitorii clienți să aleagă produsele locale!

219 0

Dacian Cioloș, președintele Renew Europe și fost comisar european pentru Agricultură, a închis, vineri 26 iunie, seria de dezbateri online „Food Hubs, Good Food“, arătând că piețele locale, micii producători „vin în forță pe agenda europeană“ și este clar că va fi nevoie să se regăsească în viitoarele reglementări europene.

„Producția care vine de la micul fermier, legătura dintre consumator și producător, piețele locale, toate sunt subiecte care vin din ce în ce mai mult pe agenda europeană. Cum una dintre temele majore pe agenda europeană este cum facem să transformăm economia ca să polueze mai puțin, să aibă un impact mai redus asupra schimbărilor climatice, în agricultură, circuitele scurte, producția locală pot să fie o soluție. (…) Aceste subiecte trebuie să se regăsească și mai clar în viitoarele reglementări europene, în finanțările cu fonduri europene pentru a putea susține financiar toate aceste idei pe care le-am avut inclusiv astăziׅ“, a declarat Dacian Cioloș.

Președintele PLUS a arătat că este vitală crearea unei legături cât mai puternice ntre consumatori și producătorii locali, în contextul în care micile ferme sunt mult mai blânde cu mediul.

„Reiese clar că acest model de agricultură e unul care poluează mai puțin, care poate să fie mai respectuos și pentru resursele naturale, pentru fertilitatea solului, pentru biodiversitate. Tot la nivel european putem să dăm semnalul pentru ca producătorii să lucreze direct cu consumatorii. În felul acesta, consumatorul devine și el un fel de investitor la micul producător și are garanția produselor proaspete. Genul acesta de exemple vor trebui promovate la nivel european“, a spus Dacian Cioloș, care a continuat subliniind că este nevoie și de implicare atât la nivel național, cât și la nivel local, nu doar din partea UE.

Dacian Cioloș a arătat că o măsură demnă de a fi implementată pentru a aduce o susținere puternică sectorului producătorilor locali este educația gastronomică, care poate fi făcută dând acces producătorilor în școli, cu produsele lor.

Astfel, elevii beneficiază de produse proaspete, iar fermierii au nu numai o nouă piață de desfacere, ci creează și o obișnuință în a avea mereu produse locale și sănătoase.

„Înainte de a vorbi de producție, mă gândesc la partea de educație – culinară, gastronomică. Lucrurile astea sunt importante pentru că doar în felul acesta o să orientăm tot mai mulți consumatori spre produsele locale. Educația asta trebuie să înceapă din școli. Una din concluziile care a reieșit din discuțiile de aici este aceea că avem nevoie de programe de distribuire a produselor sănătoase, proaspete, locale, de sezon în școli. Există astfel de programe finanțate din fonduri europene, dar ar trebui dezvoltate“, a explicat Dacian Cioloș.

Președintele Renew Europe a subliniat nevoia de a utiliza cât mai mult noile tehnologii, tot ce ține de digitalizare, pentru a facilita comunicarea producători – clienți și pentru a transparentiza lanțul alimentar.

„O altă concluzie e aceea că, încă, în România nu folosim suficient potențialul digitalului în a ajuta producătorii să intre în contact cu consumatorii și invers, și în a scurta și transparentiza lanțul alimentar. E nevoie de conectivitate în mediul rural.

Apoi, fermierii au nevoie de consultanță și de sprijin pentru a cunoaște tot potențialul tehnologiilor moderne. Aici, la fel, e nevoie de investiții în a pune la dispoziția cooperativelor, tuturor formelor de organizare a producătorilor, consultanță de specialitate pentru a-și planifica dezvoltarea fermei și sistemul de marketing, pornind de la acest potențial a sistemului informatic pe care mulți dintre ei nu-l cunoscׅ“, a declarat Dacian Cioloș.

În încheiere, Dacian Cioloș a explicat că este nevoie de o schimbare, atât din punct de vedere al legislației privind achizițiile publice, cât și de mentalitate: „Legislația de achiziție publică ar trebuie schimbată pentru a crea oportunități clare pentru produsele locale și pentru producătorii locali, chiar de a-i încuraja pe producătorii locali să pună producția împreună pentru a putea răspunde la astfel de licitații atunci când ele sunt făcute“.

Mihaela Iliescu

Articole asemănătoare

The Show Must Go On

Postat de - 16 aprilie, 2020 0
FacebookTwitterQUEEN   Tinerețea noastră, adolescența și frumoasa perioadă din studenție  au fost, în pofida vremurilor cenușii,  marcate și influențate de…

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *