Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

43 0

(„World Consumer Rights Day”)

 Ziua mondială a drepturilor consumatorilor („World Consumer Rights Day”) este marcată în fiecare an, la 15 martie, ca mijloc de sensibilizare la nivel mondial cu privire la drepturile şi nevoile consumatorilor. Sărbătorirea acestei zile reprezintă o şansă de a cere factorilor de decizie respectarea şi protejarea drepturilor tuturor consumatorilor şi de a protesta faţă de abuzurile şi nedreptăţile sociale care subminează aceste drepturi, menţionează site-ul www.consumersinternational.org.

Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori – „Consumers International” propune o temă pentru această zi, de maxim interes pentru consumatorii din întreaga lume. În 2021, tema propusă este: „Modul de abordare în poluarea cu plastic” („Tackling Plastic Pollution”).

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este o ocazie anuală dedicată evidenţierii puterii consumatorilor şi a drepturilor acestora pentru o piaţă echitabilă, sigură şi durabilă pentru toată lumea. În prezent, ne confruntăm cu o criză globală de poluare cu plastic. Deşi plasticul poate fi un material extrem de util în viaţa de zi cu zi, consumul şi producţia omenirii de materiale plastice au devenit nesustenabile. Raportul „The Pew Charitable Trusts & SYSTEMIQ” – „Breaking the Plastic Wave”, lansat în august 2020, calculează fluxul de materiale plastice ajunse în ocean, care se va tripla până în 2040 dacă nu apar inovaţii majore şi modificări ale politicii în acest sens şi ale comportamentului general. Este un moment critic în evidenţierea, abordarea şi combaterea poluării cu plastic, deoarece pandemia globală de COVID-19 se adaugă la creşterea materialelor plastice de unică folosinţă, inclusiv măşti de faţă, mănuşi şi ambalaje alimentare.

Sursa citată arată că un studiu global din 2019 a constatat că 82% dintre respondenţi sunt conştienţi de deşeurile de plastic şi iau deja măsuri practice pentru a combate poluarea cu plastic. Ca mişcare globală a consumatorilor, trebuie sprijiniţi consumatorii să mobilizeze întreprinderile, guvernele şi societatea civilă pentru a face din combaterea poluării cu plastic şi a consumului durabil o alegere uşoară pentru toţi.

„Poluarea cu plastic este una dintre cele mai presante probleme cu care se confruntă planeta noastră. Conştientizarea consumatorilor cu privire la criza materialelor plastice creşte în întreaga lume. Consumatorii au un rol esenţial în modelarea pieţei şi trebuie să îi sprijinim pentru a mobiliza întreprinderi şi guverne, pentru a ne asigura că un consum durabil este accesibil tuturor.”, a declarat Helena Leurent, director general „Consumers International”, citată pe site-ul www.consumersinternational.org.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost inspirată de preşedintele american John F. Kennedy, primul lider mondial care a făcut acest lucru. La 15 martie 1962, J.F. Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. 15 martie 1962 reprezintă, astfel, momentul istoric al naşterii mişcării mondiale a consumatorilor.

Această zi a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983, conform https://asfromania.ro. Ziua a fost sărbătorită de către mişcarea consumatorilor „Consumers International”, care, în prezent, cu peste 200 de organizaţii membre în peste 100 de ţări, reprezintă o mişcare internaţională de consum puternică, al cărei scop este de a ajuta la protejarea consumatorilor de pretutindeni.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost proclamată şi prin Rezoluţia nr. 39/248 din 1985 a Adunării Generale a ONU, intitulată „Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”. Potrivit rezoluţiei ONU, consumatorul trebuie protejat de pericolul de a achiziţiona produse ce îi pot afecta viaţa, sănătatea, siguranţa. Drepturile consumatorului sunt de a alege, de a fi informat, de a nu fi înşelat, dreptul de a fi despăgubit şi dreptul de asociere. Pentru preţul pe care l-a achitat în condiţii contractuale bine definite, cumpărătorul trebuie să beneficieze de serviciul pe care l-a achiziţionat.

În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după anul 1990. La crearea sa, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor nu avea autonomie, ci era parte integrantă a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Naţională pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. Ordonanţa nr. 18/1992 reprezintă actul de naştere al instituţiei care acţionează pentru realizarea strategiei politicii şi a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi al intereselor legitime ale acestora.

Pornind de la tema zilei, şi la noi în ţară, în multe oraşe, sunt organizate numeroase evenimente – precum seminarii, acţiuni de informare în şcoli şi pieţe, supermarketuri etc. – pentru creşterea gradului de conştientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii şi stimularea acestora de a acţiona în acord cu aceste drepturi, pentru a fi informaţi corect şi transparent.

 

(Sursa: AGERPRES)

Corina Enache

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *