Este limpede că lipsa educației de acasă și lipsa de preocupare a unor cadre didactice față de comportamentul elevilor duc la apariția fenomenului de bullying, care presupune un comportament ostil, de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Mai simplu spus, când unii copii fac mișto de alții, în limbaj popular, pentru a-i face să se simtă prost. Intimidare, terorizare, brutalizare. Bullying-ul nu presupune existența unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorința unor persoane de a-și câștiga puterea și autoritatea, punându-i pe alții într-o lumină proastă.
CNE consideră că soluţia pentru rezolvarea problemei violenţei şcolare nu este înfiinţarea de grupuri de lucru anti-bullying, cum îşi propune Ministerul Educaţiei, ci formarea cadrelor didactice şi instruirea consilierilor şcolari în acest domeniu.
Elevii ce fac parte din acesta cred că soluția constă în formarea cadrelor didactice pentru a depista cazurile de violenţă şcolară în forma lor precoce şi instruirea consilierilor şcolari pentru a putea realiza un management de caz eficient în ceea ce priveşte reabilitarea agresorului şi a victimei, atunci când cazurile nu sunt extrem de grave. Consiliul Naţional al Elevilor solicită Ministerului Educaţiei să îşi asume în mod public prioritizarea sănătăţii mintale şi a stării de bine a elevilor în spaţiul şcolar, astfel încât să se asigure în fiecare unitate de învăţământ din România un mediu propice învăţării şi dezvoltării armonioase a elevilor.
” E de datoria Ministerului Educaţiei să îşi asume şi de datoria fiecărui director să implementeze în mod real politici pentru creşterea siguranţei în şcoală şi pentru cultivarea stării de bine a fiecărui elev, prin crearea de spaţii sigure pentru învăţare”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
Majoritatea cadrelor didactice nu sunt pregătite, din punct de vedere psihopedagogic, pentru a depista violenţa şcolară în formele ei precoce, înainte de a deveni un fenomen acutizat la nivelul colectivului clasei/al unităţii de învăţământ, a subliniat Consiliul Naţional al Elevilor.
Un studiu recent realizat de organizaţia World Vision România arată faptul că 71% dintre elevi au fost martori sau victime ale violenţei fie în drumul spre şcoală, fie în timpul pauzelor sau chiar în timpul orelor de curs. România a fost clasată pe locul trei în ceea ce priveşte bullyingul, în cadrul unui studiu la care au participat 42 de state.
C.R