Ceea ce se știe și ceea ce se vorbește în aceste zile despre județul nostru este despre turismul balnear. Stațiunile Călimănești, Govora, Olănești și Ocnele Mari au revenit la viață. Teama de infectare s-a diminuat și turiștii vin din nou la cura cu ape minerale și la tratamentul balnear, atât de importante pentru sănătatea lor. Avem unele dintre cele mai populare stațiuni balneare din România și unele dintre cele mai renumite izvoare de ape minerale din Europa.
Avem proprietari de hoteluri și de pensiuni cu mare curaj investițional, excelenți gospodari, care au trecut, iată, prin clipe grele în această pandemie conducându-și afacerile cu multă îndemânare în vremuri de criză cum nu s-au mai văzut.
Lor și angajaților lor li se datorează nivelul înalt de satisfacție pe care îl au turiștii sosiți pe meleagurile vâlcene. Și nu este vorba numai despre cei interesați de servicii balneare. Turismul în județul Vâlcea cunoaște toate formele de organizare: de divertisment, balnear, monahal, agroturism.
Suntem printre cei mai norocoși dintre oamenii care pot oferi servicii turistice către români și către străini. Cineva îmi spunea zilele trecute că stațiunile balneare erau invadate de agențiile străine cu turiști de pretutindeni, în urmă cu câteva decenii. Nici acum nu sunt ocolite de clienți. Stațiunile balneoclimaterice. Ceva lipsește însă turismului vâlcean, care încă nu își atinge cotele lui cele mai înalte. Vom încerca să deslușim împreună ce îi trebuie turismului nostru pentru a fi cu adevărat un produs economic de mare succes județean.
Vara aceasta ne oferă un bun prilej de observație și de gândire asupra turismului și o vom folosi călătorind în județ și discutând la fața locului cu cei de care depinde cu adevărat creșterea turismului vâlcean.
Oamenii de afaceri și primarii cunosc cel mai bine problemele din turism
Cei care știu cel mai bine ce este de făcut cu turismul vâlcean sunt oamenii de afaceri și primarii stațiunilor balneoclimaterice. Oamenii de afaceri au investit tot timpul în obiective turistice, de la pensiuni, la hoteluri de mare capacitate, de la mici terase la mari restaurante și săli de eveniment și de la mici piscine la acvaparcuri de foarte mari dimensiuni. O fac cu și mai mare intensitate acum, pentru că au la dispoziție finanțări europene.
Multă lume a uitat cât de puțin au fost susținuți bancar oamenii de afaceri atunci când ar fi avut mai mare nevoie de acest sprijin, înainte de preaderarea la Uniunea Europeană. Între timp ei s-au capitalizat cum au putut și au profitat de valul de aderare și de fondurile și mai generoase de după aderare. Cam așa stau lucrurile și cu dezvoltarea și modernizarea stațiunilor balneoclimaterice.
La Olănești tocmai s-a inaugurat parcul central, numit Parcul Unirii, la Călimănești este unul dintre cele mai bune ritmuri de dezvoltare. Nici Govora Băi n-a stat tocmai pe loc, iar la Ocnele Mari, odată cu apariția lui Remus Sasu la cârma primăriei, lucrurile se mișcă foarte rapid. A nu se înțelege de aici că se întâmplă ceva excepțional. Aceasta ar fi trebuit să fie normalitatea și ar fi fost bine să se petreacă imediat după 1989. N-a fost așa.
E bine și acum, e bun și acest ritm.
La Râmnicu Vâlcea lui Mircia Gutău tot ceea ce se face este și pentru turiștii care trec prin zonă. Mai sunt
de amintit aici și ideile novatoare de a atrage turiștii, cum sunt festivalurile muzicale de la Brezoi și de la Râmnicu Vâlcea. Festivalul de blues de la Brezoi are deja un renume național și internațional care îi atrage ca un magnet pe turiști. La Râmnicu Vâlcea este Deep Forest, în fazele de început deocamdată. Cu aceste exemple se arată cât de importantă poate fi administrația locală în creșterea turismului vâlcean. Turismul are nevoie de o viziune regională și de o integrare care să-i dea o forță pe care n-o are acum.
Scriam în textul anterior despre tipurile de turism pe care le avem la dispoziție. De divertisment, balnear, monahal, agroturism. Turismul vâlcean pune pe piața de consum produse turistice de tip balnear și, mai puțin semnificativ, pe cele de divertisment. Se pot defini mai clar oferte pentru turismul monahal și de agroturism. Consumatorii adevărați de turism caută asemenea pachete și sunt obișnuiți să le găsească atunci când deschid calculatorul. Poate ne gândim, din perspectivă județeană, să sprijinim un mod de ofertare online care să includă produse din toate formele de turism. Ca să urcăm turismul acolo unde îi este locul în economia județului Vâlcea.Turismul vâlcean, în primul rând (3).
Turismul nu înseamnă numai mersul pe stradă sau la hotel
Am discutat cu mai mulți specialiști în turism în ultima vreme. Unul dintre ei mi-a atras atenția prin spiritul metodic cu care se referea la turism. Am reținut de la el că turismul nu înseamnă drumul, strada, poteca, ci mersul pe drum, pe stradă, pe potecă.
De altfel, turismul este totalitatea relațiilor și fenomenelor care rezultă din deplasarea și sejurul persoanelor în afara locului lor de reședință, ca să reproducem din dicționar. Pe înțelesul tuturor, călătoria, cazarea, masa, tratamentul medical, distracția și aventura. Cei mai mulți dintre turiștii care vin în județul Vâlcea, o fac pentru apele minerale din stațiuni. Nu numai că vin până aici, ci rămân perioade mai lungi de timp pentru cura de ape minerale și pentru tratamentul balnear. Durata acestor șederi este de 10 până la 18 zile și medicii balneologi recomandă ca această perioadă să se repete de două ori pe an, pentru a avea efect maxim. Aur curat!Sănătatea este cea mai prețioasă pentru oamenii de pretutindeni. Nu întâmplător apele minerale de la Călimănești erau duse până în Franța în urmă cu aproape două sute de ani și cele de la Olănești primeau medalia de aur la expoziția de la Viena, în 1873. Mi s-a spus că pe la mijlocul secolului al nouăsprezecelea, Carol Davila a cerut medicilor din România să includă în tratamentul oamenilor cure cu ape minerale și că apele minerale din județul nostru au fost încă de la început preferatele românilor. Nu pentru gust, ci pentru efectul terapeutic. Practic, nu există suferință umană care să nu poată fi ameliorată de unul dintre izvoarele din Călimănești, Govora Băi sau Olănești. Turismul balnear din județul Vâlcea are nevoie de autoritățile locale și de cele regionale pentru promovare, în primul rând. Pe la începutul secolului trecut, un mare proprietar și un medic au convocat în una dintre cele trei stațiuni un adevărat congres al balneologiei. Vă las plăcerea de a afla despre cine este vorba. Este un mod de a promova interesele stațiunilor balneare din județul nostru, dar acțiuni de dimensiunile unui congres nu stau în puterile particularilor. Suntem în plină pandemie și mulți dintre cei care au fost infectați cu coronavirusul își tratează suferințele post-traumatice pe aici, pe la noi. Sper că știți, ca și mine, în care dintre cele trei stațiuni vâlcene se face acest lucru. Iată un prilej de promovare cum nu întâlnești la un secol o dată.
N-ar fi rău să reacționăm la nivel de autoritate publică la aceste oportunități arătând că suntem cu adevărat conectați la nevoile de comunicare pe care le are turismul balnear pe aici, pe la noi. Eu știu că se poate mai mult și în viitor vom face mai mult pentru a promova eficient turismul vâlcean.