Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) critică ferm avizul negativ emis de Guvernul României cu privire la PL-x nr. 344/2022, care, în esență, propune limitarea numărului de mandate ale rectorilor la două mandate.
Poziția federației cu privire la acest subiect a fost constant prezentă în spațiul public încă de la adoptarea Legii nr. 1/2011 și până la actualul proiect al Legii Învățământului Superior, în sensul în care limitarea numărului de mandate este benefică pentru asigurarea unui climat universitar democratic, pentru a preveni orice abuz de putere în acest mediu și pentru a ne asigura că interesul primordial al conducerilor vizează bunul mers al comunității, iar nu consolidarea poziției dominante. Considerăm că stabilirea la nivel de universitate a limitei privind numărul de mandate ale rectorului ar reprezenta un regres cu privire la implementarea viziunii democratice generale de schimbare a liderilor după perioade de timp clar definite, noțiune aplicabilă altor instituții de interes public, la nivel național și mondial.
Cu privire la punctul de vedere emis de Guvernul României, ANOSR nu susține obligativitatea ca al doilea mandat să fie ocupat doar prin concurs și se dezice de interpretarea conform căreia limitarea numărului de mandate prin lege ar încălca autonomia universitară, întrucât în proiectul actual al Legii Învățământului Superior, numărul de mandate este stabilit prin „Cartea″ (așa cum o denumește Guvernul României) Universitară; argumentul nu este doar fals, ci și absurd, deoarece același proiect menționează faptul că numărul de mandate nu poate fi nelimitat (ceea ce ar fi o „ingerință″ la fel de mare), însă evită concretizarea acestei prevederi la nivel central. O astfel de prevedere este esențială pentru un climat universitar democratic, asigurând principiul eficienței instituționale – 8 ani reprezintă o perioadă timp suficientă pentru a pune în practică programul în baza căruia a fost acordat mandatul unui rector, fiind rezonabil ca, după această perioadă, să fie permisă ascensiunea unei noi echipe de conducere, cu noi viziuni, care să determine evoluția universității. Menținerea pentru o perioadă îndelungată a poziției de rector creează rețele nesănătoase de putere, prin care rectorul își poate menține funcția prin beneficii acordate în virtutea puterilor ridicate pe care le deține în comunitatea universitară.
În fine, dat fiind faptul că vorbim de o propunere de modificare a legislației, este asertiv că nu putem discuta despre o încălcare a autonomiei universitare sub pretextul că acest proiect ar încălca un alt proiect de lege, ambele neavând, momentan, nicio valoare juridică, întrucât nu sunt intrate în vigoare.
ANOSR a susținut, susține și va susține revenirea la forma inițială a Legii nr. 1/2011 – maximum două mandate și maximum opt ani – și se declară dezamăgită de eludarea tot mai frecventă a prevederilor legale prin artificii legislative, așa cum este cel introdus prin OUG nr. 49/2014, conform căruia cele două mandate ale rectorilor trebuie să fie „succesive″ și „complete″, întrucât prioritatea legiuitorului ar trebui să fie îmbunătățirea sistemului de învățământ, nu permanentizarea unor persoane în pozițiile de conducere din universități.