Alianța pentru Agricultură și Cooperare (AAC) a fost reprezentată la întâlnirile cu conducerea Comisiei de Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală din Senatul României, Președințiilor, Prezidiilor COGECA și la Dezbaterea COPA ȘI COGECA cu instituțiile UE privind fondul unic și cadrul financiar multianual și politica agricolă comună 2028-2034, desfășurate la Bruxelles, în zilele de 24-26 Iunie, în format fizic, de către Florentin BERCU – UNCSV. Printre invitați au fost: Elisabeth WERNER, Directorul General al DG AGRI, Sebastian CERNIC, Președintele Comisiei de Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală din Senatul României, Sorin MOISE Senator, Izabela MOLDOVAN Reprezentanta Senatului României la Parlamentul European și Raluca CONȚANU Consilier Parlamentar Coordonator Comisia de Agricultură și alții.
Joi, 24.09.2025 au avut loc discuții constructive cu conducerea Comisiei de Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală din Senatul României pe cele mai arzătoare subiecte precum, Fondul unic, Politica Agricolă Comună post 2027, Bugetul Cadrului Financiar Multianual 2028-2034, Acordul UE-MERCOSUR, Noile Tehnici de Ameliorare Genomică și necesitatea utilizării produselor de protecția plantelor pe bază de neonicotinoide până vor exista alternative comparabile ca eficacitate și cost, a căror concluzii au fost că în 95% din cazuri avem o poziție unitară și ne susținem reciproc pentru atingerea obiectivelor comune.
În cadrul reuniunii Președințiilor, COGECA Praesidium, a dezbaterii și ședința grupului de la Visegrad extins, s-a dezbătut, iar reprezentantul României a intervenit, pe cele mai recente poziții ale COPA-COGECA privitoare la: Elementele principale care decurg din propunerile Comisiei Europene privind Cadrul Financiar Multianual și Politica Agricolă Comună post 2027, document de reflecție privind propunerea de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1119 de stabilire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice, Situația pieței privind schimburile comerciale cu Ucraina, Mercosur, Indonezia și Maroc, numirea membrului din Președinție a juriului pentru ediția din 2025 a Premiului european pentru inovare cooperativă și noutăți privind organizarea Forumului de afaceri al Președinției Cogeca, „Cooperative agroalimentare solide într-o UE mai competitivă”, Billund 23-24 Octombrie 2025.
Florentin Bercu, Director executiv al UNCSV, membră AAC și Vicepreședinte COGECA:
Propunerile Comisiei Europene privind Fondul Unic, Bugetul Cadrului Financiar Multianual și Politica Agricolă Comună post 2028-2034 complică implementarea, debusolează atât autoritățile cât și fermieri și vor duce la întârzierea implementării. Statul de drept este important, dar trebuie să ținem cont în primul rând de Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene. Datorită schimbărilor climatice producțiile scad, datorită acordurilor comerciale și situației pieței, prețurile la cereale sunt aceleași cu cele de acum 18 ani, deși costurile de producție au crescut enorm, inclusiv datorită standardelor foarte înalte și reducerii numărului de substanțe de protecția plantelor care pot fi folosite, iar Comisia Europeană, în loc să mențină bugetul și să îl actualizeze cu rata inflației, îl reduce, ceea ce face ca România să primească un buget pentru 2028-2034 cu aproape 50% mai mic decât ar trebui.
Schimbările climatice ne forțează să facem investiții majore ca să ne putem menține în piață, iar Comisia a eliminat din PAC investițiile pentru irigații, procesare și cooperare. Solicităm Comisiei Europene să se țină cont de nivelul minim și optim de rentabilitate pe fiecare sector/subsector, activitate mixtă, ținând cont de regiunea în care se află în acordarea subvențiilor, aplicarea degresivității și plafonării, după ce s-au scăzut costurile cu forța de muncă. Trebuie încurajată competitivitatea și sustenabilitatea economică, de mediu și socială, iar cei care sunt sub nivelul minim de rentabilitate să fie sprijiniți în continuare doar dacă sunt asociați în cooperative, grupuri sau organizații de producători, care să le permită să se mențină în această activitate pe termen lung. Se observă că sunt bani mult mai puțini pentru mai multe lucruri care trebuiesc făcute. Toți suntem de acord că avem nevoie de un buget mai mare. Acest buget trebuie să poată asigura securitatea alimentară a UE, a populației noastre de peste 450 milioane de locuitori. Nu putem face experimente pe un lucru așa de important, fără analize de impact etc. Discrepanța între declarații referitoare la cât de importantă este agricultura și bugetul alocat, este foarte mare. Propunerea fragilizează tot ce am construit din 1993 până în prezent. Va crea perturbări pe piața unică, va duce la renaționalizare și va pune în pericol viitor UE. Ne opunem acestei propuneri, pe care o considerăm inacceptabilă, și, dacă protestul va fi singura cale prin care putem obține un buget adecvat pentru a fi competitivi și pentru ca activitățile agricole să rămână sustenabile, atunci îl vom organiza.
În ceea ce privește propunerea de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1119 de stabilire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice, acesta depinde de adoptarea unui cadru pragmatic, echitabil și flexibil, adaptat realităților socioeconomice ale fiecărui stat membru. Problema cheie nu este nivelul de ambiție, ci modul în care se poate atinge acest obiectiv într-un mod care să mențină competitivitatea agriculturii și bunăstarea cetățenilor, în special având în vedere contextele geopolitice și naționale complexe. Atingerea unei reduceri de 90 % a emisiilor de GES până în 2040 reprezintă, după cum suntem cu toții de acord, o provocare economică semnificativă. Aceasta va exercita o presiune considerabilă asupra finanțelor publice și asupra competitivității agriculturii europene. Trecerea la neutralitatea climatică va necesita investiții substanțiale în infrastructura ecologică, în tehnologii curate și în reorientarea sectoarelor mari consumatoare de energie. Aceste schimbări necesită nu numai resurse financiare semnificative, ci și timp pentru adaptare, în special în statele membre cu niveluri diferite de capacitate administrativă și economică. Insistăm respectuos ca aceste costuri să fie acoperite dintr-un fond special destinat în acest scop și nu din bugetul alocat PAC, care a suferit reduceri semnificative.
Elisabeth WERNER, Directorul General al DG AGRI:
Contracarez ideea prin care Comisia Europeană împiedică sectorul să se dezvolte. Doresc să creștem producția și exportăm mai mult. Stabilim limite de degresivitate doar pe sumele plătite la ha. Acești bani vor fi readuși în sistem și accesați pe baza unor reguli suplimentare, diferite, de mediu. Încercăm să compensăm mai mult nu doar pentru acoperirea pierderilor suferite, ci dorim să avem un profit pentru fermele care îndeplinesc mult mai multe condiții decât minimul legal. Structura bugetară anterioară nu se putea adapta în timp real la crizele apărute și de aceea am schimbat mecanismul. Pentru tineri vom veni în curând cu o strategie pentru reînnoirea generațională, o să propunem 6% din buget pentru tineri. Se va crea un nou sector al producției proteinelor vegetale, sprijinit prin organizații de producători. Pot crește banii pentru promovarea produselor agricole în MFF. Este adevărat că sunt bani disponibili pentru fiecare stat membru care nu sunt prealocați. Sunt măsuri voluntare pentru fermieri, dar obligatorii pentru statele membre. Luptăm ca la acordurile comerciale să fie prevăzute nivelurile maximale de reziduuri și o monitorizare atentă a reziduurilor pentru pesticide și bunăstarea animalelor. Noi la DG AGRI suntem interlocutori, încercăm să depășim provocările și să sprijinim producătorii.
Massimiliano GIANSANTI, Președinte COPA:
Fermierii sunt parte din soluție, nu o problemă pentru Cadru Financiar Multianual. Fermierii garantează stabilitatea societății. Nu este posibil să trăiești fără ferme. Trebuie să fim competitivi în piață la nivel global. Este nevoie de un buget consistent care să facă față. Vrem să putem fi prezenți pe o piață competitivă cu multe provocări. În Rusia, Ucraina avem mari suprafețe acolo, ferme de dimensiuni mari cu care trebuie să fim competitivi.
Nici un Președinte de organizație profesională din sectorul agroalimentar, nu s-a bucurat de această propunere. Nu putem da un aviz pozitiv. Avem nevoie de o structură PAC pe 2 piloni cu alocare bugetară 100% predictibilă de la început. Avem state care suferă mult precum statele din S-E Europei, Finlanda.
Nu putem accepta că trebuie să acoperim cheltuielile din perioada pandemiei și din PNRR. Stale membre au crescut contribuția și sunt suficienți bani și pentru Hrană, doar să fie alocați de la sectoarele unde s-au înregistrat creșteri majore. Mă întristează că vă preocupă realocări între fermieri. Simplificarea este importantă, dar nu o vedem. Trebuie să definim împreună ce este o fermă mică, medie, mare în fiecare sector/subsector, regiune.
Vă rugăm să aveți grijă de un sector fundamental. Vă rugăm să aveți grijă de producția de hrană.
Suntem împotriva acestor propuneri de CFM și PAC 2028-2034 din motivele menționate de reprezentanții organizațiilor profesionale ale fermierilor și cooperativelor din toate statele membre prezenți și vom prezenta atât în conferințe de presă cât și oficial autorităților europene și naționale atât materialul în extenso cu elementele principale care decurg din propunerile Comisiei Europene privind Cadrul Financiar Multianual și Politica Agricolă Comună post 2027, cât și sinteza de o pagină cu cele mai importante 10 puncte denumită Comisia a depășit toate liniile roșii privind PAC/CMM – Nu acceptați inacceptabilul!, care poate fi găsită aici: https://www.copa-cogeca.eu/?lang=ro
Puteți solicita informații suplimentare la office@agri-co.ro
Echipa AAC