Ce să caute SRI în munca anticorupție ?

5 0

Una dintre gafele politice imense ale regimului Băsescu revine în actualitate. Unui serviciu de spionaj românesc, principalului serviciu al Țării, i se cere să culeagă informații împotiva faptelor de corupție.  SRI este principalul serviciu de informaţii din România specializat în culegerea, analizarea şi valorificarea informaţiilor obţinute în interiorul ţării. Misiunea sa este de a cunoaşte, preveni şi contracara ameninţările la adresa securităţii naţionale, aşa cum sunt acestea definite de lege, zice chiar situl instituției.

Pentru că președintele Nicușor Dan insistă ca SRI să se ocupe și de fapte de corupție, am mers mai departe, la Legea  nr.51 din 29 iulie 1991 privind siguranţa naţională a României, care definește conceptul de securitate națională. La Art. 1, citim: prin siguranță națională a României se înțelege starea de legalitate, de echilibru și de stabilitate socială, economică și politică necesară existenței si dezvoltării statului național român, ca stat suveran, unitar, independent si indivizibil, menținerii ordinii de drept, precum și climatului de exercitare neîngradită a drepturilor, libertăților și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor, potrivit principiilor și normelor democratice statornicite prin Constituție. Consiliul Suprem de Apărare a Țării are atribuții clare, în domeniul siguranței nationale, pe care îl coordonează.

Când mergem și mai departe, la articolul trei, al Legii nr 51 citim și ce este definit ca atac la siguranța națională nu regăsim faptele de corupție. Atunci, căutăm mai departe și încercăm să vedem cum este definită corupția și unde. Ajungem la DNA, o instituție a Statului Român care desfășoară urmărirea penală pentru infracțiuni de corupție și asimilate cu acestea. Modificările succesive ale legislației au vizat ca această structură specializată să se ocupe numai de combaterea faptelor de corupție de nivel înalt și mediu. De asemenea, DNA investighează infracțiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene. DNA există din 4 aprilie 2002 șí este o structură cu personalitate juridică, în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin reorganizarea Parchetului Național Anticorupție…și își exercită atribuțiile pe întregul teritoriu al României, prin procurori specializați în combaterea corupției.

Prin urmare, corupția, ajunsă deja la stadiu de fenomen, în România, este în sarcina, dacă nu exclusivă, măcar ca prioritate, a procurorilor. Ministerul Justiției este parte a unei puteri distincte în stat, are mii de procurori.

De ce președintele României simte nevoia să redefinească infracțiunea de corupție și de ce are nevoie de un serviciu de spionaj intern pentru a obține informații despre persoane și firme ?

Cui folosește această dublare a atribuțiilor unei instituții, ca DNA ? Nu are președintele încredere în Justiție ? Își depășește Nicușor Dan atribuțiile ? Este corupția din România un pericol major la siguranța națională și este nevoie de un întreg serviciu de informații, că asta este, de fapt, SRI ?

Precedentul creat de fostul șef al statului, Traian Băsescu, a dus la aberații legale, la tulburarea mecanismelor firești ale justiției din România, la încălcări rușinoase ale atribuțiilor unor ofițeri din cadrul SRI. Acest amestec discreționar al unui președinte a dat liber la actele de corupție adevărate, la ordine date instanțelor, a recrutării și șantajului, la arestări și condamnări prin forță. Nicușor Dan vrea să fie Traian Băsescu ? Vrea președinția României să controleze puterea numită Justiție ? Sau Nicușor Dan vrea o nouă Securitate, care să fișeze un întreg popor, prin false amenințări și instituții de forță ?

Sper că nu este atât de naiv. Și că nu va mai fi lăsat de oamenii din instituția Președinției, nici de Parlament să gafeze, ca un amator, pe teme de importanță capitală, pentru români.

Orice putere a statului trebuie să aibă limitele definite prin Lege. Acordarea de libertăți suplimentare duce la abuzuri. Orice ordin care poate deveni abuz distruge mersul firesc al treburilor Țării.

Distruge, practic, libertățile individuale ale cetățenilor, distruge economia, distruge, în final, credibilitatea internă și externă a instituțiilor statului . În acest caz, decredibilizează SRI, lasă loc interpretărilor. Îl transformă, mutatis mutandis, în poliție politică.

Distruge Țara. Nu îl lăsați să facă asta!

Eu fac parte dintre ziariștii care respectă atât oamenii, cât și instituțiile. Nicușor Dan este o instituție a statului. Este supus Legii, dar ne reprezintă pe noi, toți.

Din acest punct de vedere, el trebuie protejat, chiar împotriva voinței sale. Sau demis, democratic, legal.

Silviu Popescu

 

Post Scriptum. În 1991 lucram la un ziar elevețian, în zona Neuchatel. Atunci a explodat în Elveția un scandal imens, al fișelor. Ele erau rapoarte de urmărire informativă, rezultantele unei decizii aberante dată de politicienii federali, unor libertăți acordate cetațenilor și serviciilor de informații federale, care au transformat toți cetațenii elvețieni în informatori. Stăteam la cineva care, ziarist fiind, a avut acces la fișele informative, referitoare la persoana sa. Mi-a spus că, printre altele, a găsit 323 de rapoarte ale vecinelor sale, cu privire la activitățile ilegale ale pisicii ei, care se numea Schopenhaueur, alintată, Shop.

Shop încălca legea, cu bună știință. Fie mânca bobițele celorlalte pisici de pe scara blocului, fie intra pe geam, fie deranja preșurile de la ușile apartamentelor. Cea mai gravă acuzație, prezentă în rapoarte, eu cred și acum că era coruptă, era că accepta mâncare de la oameni străini, sărea pe clanță și le deschidea, fraudulos, din interior, ușa de la intrare. Inclusiv mie, care aveam fișată și fotografia .

 

 

 

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *