Este mai bine să ne raportăm proactiv, nu reactiv. Până în acest moment statul român s-a descurcat rezonabil cu privire la gestionarea crizei generate de COVID 19. Guvernul liberal a acţionat pentru menţinerea unei durate totale a restricțiilor la un nivel rezonabil pentru ca efectele negative să nu le depășească pe cele pozitive, mai ales în domeniul sănătăţii şi cel al economiei.
Un lucru foarte important este acela că au fost întreprinse o serie de măsuri pentru protejarea cetăţenilor români aflaţi în imposibilitatea de a achita ratele la bănci. Aceştia pot amâna plata ratelor pentru creditele de consum, credite ipotecare, contracte de leasing, acordate atât de către bănci, cât și de IFN-uri. Perioada de amânare este exclusiv opțiunea clientului, iar fiecare cetăţean care a suferit reduceri de salariu, a pierdut locul de muncă, a intrat în șomaj sau șomaj tehnic, el sau un membru al familiei, i-au fost afectate afacerea sau veniturile, poate solicita imediat băncii amânarea la plată a ratelor de principal, dobândă și comisioane, pe un interval de 1-9 luni.
În şedinţa de guvern din data de 30 martie 2020, Premierul Ludovic Orban şi Ministrul de Finanţe Florin Cîţu au precizat că modificările aduse Ordonanţei de Urgenţă cu privire la ratele bancare sunt următoarele :
- perioada în care clienții pot cere băncilor amânarea plății ratelor e mai lungă de 45 de zile de la intrarea în vigoare a OUG
- nu se mai capitalizează dobânda pentru creditele ipotecare
- li se dă posibilitatea solicitanților care au restanțe să aducă creditele la zi când solicită amânarea plăților
Trebuie precizat faptul că măsura adoptată de România, în privinţa creditelor bancare, este cea mai completă de până la acest moment din Europa, cu respectarea riguroasă a reglementărilor Autorității Bancare Europene, transmise la începutul acestei săptămâni. În acest fel, România s-a asigurat că facilitatea de amânare la plată nu va afecta calitatea creditelor și va permite astfel băncilor și clienților să adopte măsuri suplimentare de eșalonare la plată sau restructurare/rescadențare și după data de 31 decembrie 2020, în cazurile în care va fi necesar. Ministerul Finanțelor Publice va monitoriza atent modul de implementare a procesului de amânare la plată și va interveni, inclusiv legislativ, ori de câte ori va fi cazul.
De asemenea, guvernul liberal va susține și activitatea financiar bancară prin programul 15 miliarde de lei de garantare și subvenționare a dobânzilor la creditele pe care firmele mici și mijlocii pot să le acceseze în perioada următoare.
În privinţa şomajului tehnic, guvernul a luat o serie de hotărâri pentru a veni în sprijinul celor afectaţi. În această perioadă, poate beneficia de şomaj tehnic plătit de stat orice angajator care a închis temporar total sau parţial/a redus activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19, şi a evidenţiat în REVISAL angajaţii cărora le întrerupe temporar total/parţial contractul individual de muncă (CIM). Şomajul tehnic, conform Codului Muncii se acordă exclusiv angajaţilor având CIM. Cu privire la sumele pe care statul le acordă, a fost stabilit ca pentru fiecare persoană – 75% din salariul brut al angajatului sau maxim 75% din câştigul salarial mediu brut. Tot aici au fost incluse categoriile tip PFA, II, cei angajaţi cu drepturi de autor, orice formă de muncă aferentă meseriilor liberale: indemnizaţie lunară egală cu 75% din câştigul salarial mediu brut. Toate documentele necesare obţinerii şomajului tehnic se depun de către angajatorii care au angajaţi prin CIM la ANOFM/AJOFM-urile din judeţele în care au sediul social, iar cei cu PFA, II, depun documentele la ANPIS/AJPIS-urile din judeţe.
Documentele necesare pe care angajatorii trebuie să le depună sunt cerere semnată şi datată de către angajator, declaraţia pe propria răspundere şi lista cu angajaţii aflaţi în somaj tehnic. Până în acest moment, perioada stabilită este următoarea:
Pentru angajatorii care depun la ANOFM:
- Pentru 16 – 31 martie începand cu 1 aprilie.
- Pentru 1 aprilie – 16 aprilie începand cu 1 mai.
Pentru celelalte categorii: până în data de 10 ale lunii (aprilie/mai).
Toate documentele menţionate mai sus se depun electronic, de pildă, la ANOFM s-au creat adrese speciale în fiecare judeţ, iar la ANPIS adresele dedicate pentru fiecare judeţ se află în curs de creare.
Perioada de aşteptare a angajatorilor pentru a primi banii este de 15 zile de la depunerea documentelor, în cazul celor care depun la ANOFM, iar pentru celelalte categorii care depun la ANPIS este de 10 zile de la depunere. La final, angajatorilor nu le rămâne decât obligaţia de a achita sumele angajaţilor aflaţi în somaj tehnic în 3 zile.
Această pandemie va testa capacitatea noastră organizatorică pentru care trebuie să fim pregătiţi să ne adaptăm şi să funcţionăm cu încetinitorul fără a perturba în totalitate economia.
Depratamentul de comunicare al PNL Vâlcea