Bilanț la Casa de Asigurări de Sănătate

11 0

Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Vâlcea a organizat o conferință de presă cu participarea conducerii instituției: Costinel-Alin Voiculeț, director general, și dr. Gabriela Pădureanu, medic-șef.

Cu această ocazie, oficialii Casei de Asigurări de Sănătate au prezentat date despre accesul la servicii medicale, buget, controale, și despre problemele reale din teren în județul Vâlcea.

Astfel, în anul 2025, principalele obiective ale activității CAS Vâlcea au constat în garantarea respectării drepturilor asiguraților și accesul egal la servicii medicale, medicamente și dispozitive, în limitele unui buget gestionat cu foarte mare grijă.

Cu o viziune axată pe rezultate, Costinel-Alin Voiculeț, managerul CAS Vâlcea, a susținut implicarea activă și cooperarea între autorități, convins fiind că: „Nu este suficient să identificăm problemele. Trebuie să găsim soluții practice și să ne asigurăm că ele sunt puse în aplicare.”

Din cele 89 de localități ale județului Vâlcea, doar comuna Runcu nu are, în acest moment, cabinet de medicină de familie sau punct de lucru aflat în contract cu CAS Vâlcea. Potrivit declarațiilor oficialilor, medicul din localitate a solicitat încetarea contractului la începutul lunii noiembrie 2025, din motive neprevăzute. Astfel, în atare situație neprevăzută, cetățenii din Runcu sunt nevoiți să se înscrie la medici din localități apropiate. La acest moment, fișele medicale ale cetățenilor din comuna Runcu se află la sediul CAS Vâlcea, până acum fiind predate 132 din cele 932 existente.

La nivelul județului Vâlcea, situația medicinei de familie rămâne una de administrat, cu o excepție: la Berbești, un medic de familie s-a pensionat, însă accesul la servicii nu este afectat, deoarece mai există un alt medic care are contract cu CAS Vâlcea.

De menționat este și faptul că, în 13 localități funcționează puncte de lucru ale unor cabinete din alte zone.

O realizate notabilă a CAS Vâlcea pentru zona de sud a județului a fost deschiderea, la 15 iulie, a Centrului de permanență din Orașul Bălcești, al patrulea de acest fel în Vâlcea. Aici, șapte medici de familie asigură servicii medicale de urgență pentru localitățile din jur.

În luna noiembrie a.c., Centrul de Permanență Bălcești a asigurat consultații pentru 180 de pacienți.

Din punct de vedere financiar, CAS Vâlcea încheie anul 2025 cu un buget mai mare. Dacă în 2024 creditele bugetare au fost de 933,6 milioane lei, în anul în curs au ajuns la 1,013 miliarde lei, ceea ce reprezintă o creștere cu aproximativ 8%. Acești bani permit plata la timp a furnizorilor și acoperirea tuturor domeniilor de asistență medicală, cu o singură excepție: îngrijirile paliative, neexistând furnizori de servicii acreditați în județ.

În ceea ce privește activitatea de control, în a doua jumătate a anului, au fost derulate 57 de acțiuni la furnizori de servicii medicale, medicamente și dispozitive, fiind depistate nereguli legate de concedii medicale și de respectarea obligațiilor contractuale, sumele imputate ridicându-se la peste 30.000 de lei.

Plata concediilor medicale constituie un alt punct important pentru asigurați. În urma rectificării bugetare, CAS Vâlcea a redus mult întârzierile la plată. Dacă la începutul anului se plăteau cereri vechi de un an și jumătate, acum se decontează cereri depuse în urmă cu aproximativ nouă luni. De remarcat este că bugetul pentru acest capitol aproape s-a dublat față de anul trecut.

Tot datorită rectificării bugetare, a fost eliminată mare parte din lista de așteptare pentru dispozitive medicale. Au fost emise 262 de decizii pentru proteze, orteze, fotolii rulante și alte echipamente, cereri care fuseseră amânate din lipsă de fonduri.

Aplicarea Legii 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a avut efecte vizibile și în județul Vâlcea. Numărul concediilor medicale a scăzut cu 10-15%, iar economiile rezultate au fost redirecționate către alte servicii pentru pacienți.

Tot această lege a schimbat situația persoanelor coasigurate. Din peste 12.000 de persoane aflate în această categorie la finalul lunii august, o parte dintre aceste persoane au ales să plătească contribuția, altele au devenit beneficiari ai programelor naționale sau au fost încadrate ca persoane cu handicap.

Ca o concluzie, „bugetul a crescut, plățile se fac mai repede, accesul la servicii este, în mare parte, asigurat, iar acolo unde apar blocaje, acestea sunt asumate și explicate public” – a mai precizat Costinel-Alin Voiculeț, directorul general al CAS Vâlcea.

Pentru perioada următoare, obiectivul CAS Vâlcea este unul realist și foarte concret: acces echitabil pentru toți pacienții la servicii medicale și medicamente, cu protejarea asiguraților de costuri suplimentare, uneori extrem de mari.

În anul viitor, eforturile instituției vâlcene, vor fi direcționate pentru implementarea măsurilor de eficientizare a sistemului de asigurări sociale de sănătate pe toate palierele: medicină de familie, ambulatoriu de specialitate, spitale și medicamente.

În acest context, mai sublinia managerul Costinel-Alin Voiculeț, este important ca atât pacienții, cât și angajatorii trebuie ă știe că, dincolo de legi și reglementări, la CAS Vâlcea există oameni dedicați, cărora le pasă cu adevărat de ceea ce se întâmplă în sistemul sanitar.

 

Iulian POPESCU

 

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *