The Bee Gees: Cum trei frați dintr-un  mic orășel au devenit legende ale scenei muzicale universale

2634 0

Cei trei frați, care au format Bee Gees și-au găsit locul în istoria muzicii crescând și cântând împreună.

Barry Gibb, s-a născut la 1 septembrie 1946, pe Insula Mann, între Marea Britanie și Irlanda. Gemenii  Robin și Maurice au urmat pe 22 decembrie 1949.

Băieții, fără îndoială, au moștenit  ADN-urile muzicale de la părinții lor: tata,  Hugh a fost un baterist și un ”bandleader”, apoi și-a folosit  talentele pentru a performa  la  hotelurile din insulă. Mama, Barbara era cunoscută ca o cântăreață talentată.

Totuși, după toate relatările, frații și-au dat seama  singuri de talentele  lor. Vecinii din acea perioadă își aduc aminte de Barry care-și  foloseste racheta de tenis și „performează” pe un doc,  iar gemenii îl urmau , deși recunoașterea abilităților lor nu va veni decât după ce familia s-a mutat la Manchester, Anglia, în 1955.

Frații Gibb concertau în public  la sfârșitul anilor ’50

După cum se aminteste în ”The Ultimate Biography of The Bee Gees: Tales of The Brothers Gibb”, mama lor, Barbara s-a întors acasă, într-o zi și a crezut că, în altă cameră, cânta radioul. Însă, și-a dat seama că muzica venea de la Barry, de nouă ani și de la frații săi de șase ani, care cântau la unison.

Barry a primit prima sa chitară de Crăciun, un cadou care i-a alimentat și mai mult entuziasmul, oferindu-i astfel instrumentul pentru melodiile pe care urma  să le compună. De asemenea, frații  au început să cânte cu alți prieteni din cartier, numindu-și trupa ”The Rattlesnakes”.

The Rattlesnakes și-au făcut debutul public în decembrie 1957 la Teatrul Gaumont din Manchester. La vremea respectivă, proprietarii locațiilor din zonă le ofereau în mod obișnuit copiilor posibilitatea de a cânta  și de a participa la spectacole de mimică, în intervalele dintre filmele de sâmbătă dimineața.

Mutarea într-o altă parte a orașului în primăvara următoare a pus capăt The Rattlesnakes, dar nu și dorinței băieților de a face spectacol. Au realizat însă un debut profesionist în acea perioadă, cu domnul Hugh  care îi furișa pentru concertul trupei sale de la ”Russell Street Club”, spre surprinderea și încântarea publicului.

Remarcându-le talentul  arătat, părinții Gibb se străduiau  să-i susțină pe băieți în Manchester,  oraș decimat de război. Căutând o viață mai bună, familia, inclusiv bebelușul Andy, au pornit în august 1958 spre Australia, stabilindu-se în final în Redcliffe, pe coasta de vest.

Au fost descoperiți cântând la ”Redcliffe Speedway” din Australia

Până în 1959, Barry câștiga prin vânzarea de suc în timpul curselor de la Redcliffe Speedway. În cele din urmă, i-a convins pe Robin și Maurice să se unească, chitara lui și vocile lor combinate atrăgând o mulțime de clienți.

Bill Gates, un popular DJ Brisbane, prin intermediul lui Bill Goode  i-a angajat în 1960 să întrețină publicul de la Redcliffe Speedway. Gates i-a numit ”BG” (schimbat mai târziu în „Bee Gees„) după inițialele lui Goode și Barry Gibb. Gates le-a folosit  înregistrările la postul său de radio în același timp asumându-și rolul de promotor.

Astfel, numele nu face referire la „Brothers Gibb” (Frații Gibb) după cum se crede în general. Familia s-a mutat pe Insula Cribb care mai târziu a fost demolată pentru a face loc aeroportului Brisbane. Cât timp s-au aflat acolo frații au studiat la Northgate State School.

Trio-ul a început să facă spectacole la expoziții în aer liber și se lansează și  apărând în emisiuni TV precum ”Anything Goes și Cottie’s Happy Hour”  și  vineri seara  în ”The BGs Half Hour” .

1967-1968: Celebritatea internațională și anii de turneu

După ce au înregistrat primul lor hit în Australia sub numele de Bee Gees cu melodia „Spicks and Specks” au revenit în Regatul Unit în ianuarie 1967 unde producătorul Robert Stigwood a început să îi promoveze la nivel internațional. Când călătoreau pe mare în ianuarie 1967 au aflat că melodia „Spicks and Specks” a primit titlul de „Cel mai bun single al anului” de către ”Go-Set”, cea mai populară și influentă revistă muzicală din Australia. Stigwood a declarat că Bee Gees erau „cel mai impresionant nou talent al anului 1967”, lansând astfel o comparație între Bee Gees și The Beatles. “Spicks and Specks” a fost trimis la posturile de radio cu o copertă albă pe care scria doar numele melodiei. Câțiva DJ au presupus imediat că acesta este un nou single al celor de la ”The Beatles” și au început să difuzeze intens melodia. Acest lucru a ajutat ca melodia să ajungă în Top 20 atât în Regatul Unit cât și în Statele Unite.

Următorul single al formației, „To Love Somebody”, a ajuns în Top 20 în Statele Unite. Compusă inițial de Otis Redding, „To Love Somebody”, o baladă interpretată de Barry, a devenit un standard pop interpretat de numeroși artiști precum Rod Stewart, Bonnie Tyler, Janis Joplin,The Animals, Nina Simone, Jimmy Sommerville și Michael Bolton. Un alt single, „Holiday”, a fost lansat în Statele Unite unde s-a clasat pe locul 16.

Armonia în trei părți a fraților Gibb a fost comparată cu The Beatles dar fanii Bee Gees, care le admirau vocile, nu erau de acord.

La sfârșitul anului 1967 Bee Gees au început să înregistreze material pentru al doilea lor album. Luna ianuarie 1968 a început cu un turneu promoțional în Statele Unite.

În februarie 1968 ”Horizontal” a devenit primul lor album de succes, incluzând melodia ce s-a clasat pe prima poziție în Regatul Unit, „Massachusetts” (locul 11 în Statele Unite) și melodia ce s-a clasat pe locul 7 în Regatul Unit.

La începutul anului 1968 au mai fost lansate încă două single-uri: balada „Words” (locul 15 în Statele Unite, locul 8 în Regatul Unit) și single-ul dublu „Jumbo”/”The Singer Sang His Song”.

Odessa, Cucumber Castle  destramarea  si reunirea

În 1969 au început să apară neînțelegeri în cadrul formației deoarece Robin considera că Stigwood îl preferă prea mult pe Barry ca solist vocal. Următorul lor album, care trebuia să fie un album conceptual intitulat ”Masterpeace”, s-a transformat în albumul dublu ”Odessa”. Cei mai mulți critici rock considerau că acesta a fost cel mai bun album al formației din anii 1960 și care avea melodii variate: caracterul de rock progresiv al melodiei de titlu, elementele country  din „Marley Purt Drive” și „Give Your Best” și balade precum „Melody Fair” și „First of May”. Apoi, Robin a părăsit grupul și a început o carieră solo, înregistrând un succes de scurtă durată cu melodia „Saved by the Bell” (locul 2) și albumul ”Robin’s Reign”.

În vreme ce Robin își urmărea cariera solo, Barry, Maurice și Petersen au continuat sub numele de Bee Gees și au înregistrat următorul album, ”Cucumber Castle”. În această perioadă au adus în formație pe sora lor , Lesley. Pe 1 decembrie 1969 Barry și Maurice s-au despărțit  și se părea că Bee Gees a ajuns la final. Maurice a început să înregistreze un album solo, ”The Loner”, care însă nu a fost lansat. Între timp, a lansat single-ul „Railroad” și a jucat într-un musical intitulat ”Sing a Rude Song”. În februarie 1970 Barry a înregistrat un album solo care nu a fost nici el lansat oficial, deși „I’ll Kiss Your Memory” a fost lansat ca single împreună cu „This Time” dar nu prea au stârnit interes.

În vara anului 1970, conform lui Barry, ”Robin m-a sunat în Spania unde eu eram în vacanță spunând, hai să încercăm încă o dată'”. Pe 21 august 1970, după ce s-au reunit, Barry a anunțat că Bee Gees „sunt aici și că niciodată nu se vor mai despărți”.

La sugestia lui Eric Clapton, frații s-au mutat în Miami, Florida la începutul anului 1975 pentru a înregistra. După ce au început cu balade, au ascultat în cele din urmă îndemnul lui Mardin și Stigwood pentru a compune melodii disco, inclusiv melodia care va deveni al doilea lor single care să ocupe prima poziție în Statele Unite, „Jive Talkin'”, și „Nights on Broadway”.

Vocea ”vibrato” a lui Robin a fost un element distinctiv în primele hituri ale grupului(perioada rock) în vreme ce vocea ”falsetto” R&B a lui Barry a devenit sunetul caracteristic la sfârșitul anilor 1970 și în anii 1980

După un album live de succes, ”Here at Last… Bee Gees… Live”, Bee Gees au fost de acord cu Stigwood să participe la crearea coloanei sonore a filmului  ”Saturday Night Fever”. Avea să devină apogeul carierei lor. Impactul cultural atât al filmului cât și a coloanei sonore a fost enorm nu doar în Statele Unite, ci și în restul lumii, prelungind popularitatea muzicii disco.

Trei single-uri Bee Gees („How Deep Is Your Love”, „Stayin’ Alive” și „Night Fever”) au ocupat prima poziție în Statele Unite și în multe alte țări ale lumii, lansând cea mai populară perioadă a erei disco.

În această perioadă Barry și Robin au compus melodia „Emotion” pentru o prietenă veche, cântăreața australiană Samantha Sang, care a devenit un hit Top 10. Tot în această perioadă fratele Andy a mers pe urmele fraților săi și a început o carieră muzicală.

În vara anului 1979 Bee Gees au pornit în cel mai mare turneu al lor în Statele Unite și Canada. Turneul ”Spirits Having Flown” a demonstrat ”nebunia” Bee Gees care se manifesta în America, având concerte cu casa închisă în 38 de orașe.

Succesul enorm al celor de la Bee Gees a crescut și a decăzut în tandem cu muzica disco.

Revenirea la popularitate s-a produs intre anii 1987-1999

La ediția din 1997 a Premiilor BRIT, organizată pe 24 februarie, Bee Gees au primit premiul pentru „Contribuție extraordinară adusă muzicii”. Pe 14 noiembrie 1997 Bee Gees a susținut un concert în Las Vegas intitulat ”One Night Only”. Concertul a inclus o interpretare a melodiei „Our Love (Don’t Thow It All Away)” sincronizată cu vocea fratelui lor decedat, Andy și o apariție a lui Celine Dion pentru a interpreta în duet melodia „Immortality”.

Bee Gees au încheiat deceniul cu ceea ce se va dovedi a fi ultimul lor concert la scară mare, cunoscut sub numele de ”BG2K”, pe 31 decembrie 1999.

După moartea lui Maurice în ianuarie 2003, Barry și Robin au destrămat grupul după 45 de ani de activitate. În 2009 Robin a anunțat că el și Barry au fost de acord ca Bee Gees să se refacă și să interpreteze din nou. Odată cu moartea lui Robin Barry Gibb și rămânerea în viață a ultimul frate Gibb, formația Bee Gees s-a destrămat definitiv.

În septembrie și octombrie 2013 Barry a pornit în primul său turneu solo „în onoarea fraților săi și a unei vieți în muzică”.

Bee Gees au vândut peste 220 de milioane de discuri la nivel mondial, fiind astfel printre cei mai bine vânduți artiști muzicali din toate timpurile. Au fost incluși în ”Rock and Roll Hall of Fame” în 1997; pe placa lor din Rock and Roll Hall of Fame scrie: „Doar Elvis Presley, The Beatles, Michael Jackson, Garth Brooks și Paul McCartney au vândut mai mult decât Bee Gees„.

Despre Bee Gees se pot spune multe. Ramâne istorie, însă, ceea ce a spus Michael Jackson, care și el a fost influențat de Bee Gees: „Plângeam când le ascultam muzica.  Știam fiecare notă,  fiecare instrument”.

La un moment dat în 1978 frații Gibb erau responsabili de compunerea și/sau interpretarea a nouă dintre melodiile din ”Billboard Hot 100”.

Mulți artiști au fost influențați de Bee Gees, printre care Michael JacksonPet Shop BoysGeorge MichaelBilly JoelPaul SimonDavid BowieMadonna și Elton John.

Despre perfectiune vocilor celor trei aminteste Michel Marie asistent de studio la Chateau d’Hououville: ”Când am aflat că vor cânta trei, am creat trei căști diferite și trei microfoane diferite”, a dezvăluit Marie într-un interviu pentru Sound on Sound. ”Au spus, Nu, nu! ” și mi-au cerut un mic microfon și fără căști și doar un mic difuzor aproape de ele. Au cântat împreună în jurul aceluiași microfon, uitându-se unul la altul. Și când i-am auzit, știam ce înseamnă ”cântatul perfect”: chiar și la prima interpretare, ei erau perfecti, în ton, în ritm… Nu eram obișnuit cu asta de la cântăreții francezi! ”. The Bee Gees a vizitat Chateau d’Hérouville pentru a înregistra „How Deep Is Your Love” și „Stayin ‘Alive” pentru coloana sonoră din 1977, ”Saturday Night Fever” .

Karl Richardson, un inginer care a început să lucreze cu The Bee Gees în anii ’70, a spus cândva că a încercat să le înregistreze pe micro-uri separate, dar nu a funcționat niciodată așa cum a făcut un singur microfon. „Natura vocilor lor le-a dat posibilitatea să înregistreze în acest fel: Robin a avut aproape întotdeauna acest vibrato în livrare, Maurice nu avea aproape nimic, iar Barry ar fi avut uneori vibrato și alteori nu, iar când a făcut-o, a fost mai mult ca tremolo ”, a spus Richardson. „Acest lucru vă arată un amestec unic, la început poate părea foarte diferit unul de celălalt, dar trebuie să vă amintiți că sunt frați, așa că au acest lucru în ADN”

Armoniile Bee Gees-ilor erau adesea însoțite de aranjamente orchestrale bogate. Deși niciunul dintre frați nu a învățat vreodată ”să citească muzică”, asta nu i-a oprit niciodată să ”construiască lumi muzicale luxuriante”.

”Woman in Love” cu Barbra Streisand este considerată a fi una dintre cele mai bune piese compuse vreodată.  Din albumul ei din 1980, ”Guilty” , piesa a ajuns pe numărul unu în topul ”Billboard Hot 100” și a devenit, de asemenea, al cincilea (și ultimul până în prezent) numărul unu din ”Hot 100!”.  Ceea ce majoritatea oamenilor nu știu despre acest hit de nivel mondial, însă, este că a fost scris de fapt de Barry și Robin Gibb! Barry și Robin au primit premiul ”Ivor Novello” din 1980 pentru cea mai bună melodie, atât din punct de vedere muzical cât și liric!

Și au compus și pentru mulți alți artiști.

Bee Gees-i rămân legende pentru noi ăstia, de peste 50 de ani și rămân un univers de descoperit pentru copii noștri și pentru cei de o seamă cu ei.

Rămân pentru totdeauna în inimile noastre!

Cătălin Statie și Corina Enache

 

 

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *