Proiect de lege interesant  propus de deputatul PSD Daniela Oteșanu

195 0

Deputatul Daniela Oteșanu este, alături de alți colegi parlamentari, inițiator al Propunerii legislative privind decontarea de către stat a unor tehnici de reproducere umană asistată medical. 

Proiect de Lege privind decontarea de către stat a unor tehnici de reproducere umană asistată medical

Motivul emiterii actului normativ

  1. Descrierea situației actuale

Infertilitatea este definită şi recunoscută de Organizaţia Mondială a Sănătăţii drept o afecţiune medicală caracterizată prin lipsa obţinerii unei sarcini după 12 luni de încercări de a concepe şi care, fără investigaţii sau tratament, împiedică persoanele să devină părinţi.

Se estimează că una din şase persoane din întreaga lume se confruntă cu o formă de infertilitate în timpul vieţii reproductive.

Numai în UE, infertilitatea afectează aproximativ 25 milioane de cetăţeni.

La nivelul României, rata generală de fertilitate comunicată de INS pentru anul 2018 a fost de 39,6 copii născuți vii la 1000 de femei aflate la vârstă fertilă, în timp ce anul 2019 a adus un declin al acestor numere, coeficientul fiind de 38,1 copii născuți vii la 1000 de femei aflate la vârstă fertilă.

Conform statisticilor oficiale comunicate de INS, în anul 2018, sporul natural în România a fost negativ, în valoare de -50.880 persoane.

În anul 2019, diferența dintre nașteri și decese a fost și mai mare, fiind în valoare de -57.244 persoane.

Rata de natalitate, de asemenea, a scăzut în anul 2019 la 203.109 copii născuți, față de anul 2018 când s-au înregistrat 214.614 copii născuți.

În mod evident, tendința dovedită de statistici este una de descreștere a ratei natalității, o amplificare a sporului natural negativ și o scădere a ratei de fertilitate.

În acest sens, statul are obligația de a acționa în mod proactiv și de a stimula natalitatea prin măsuri dovedite științific că au rezultate, precum tehnicile de reproducere umană asistată medical.

În România există, pe hârtie, un Subprogram Național de Fertilizare in Vitro. Acest Subrogram are aceeași reglementare încă din anul 2017, prevederile fiind în mod constant prorogate prin diverse ordine de ministru.

În prezent, Ordinul nr. 978/2019 al Ministrului Sănătății prorogă acest subprogram până la finalul lunii în care se împlinesc 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii 2 bugetului de stat pe anul 2022. Cu toate acestea, alocările bugetare din 2020 și 2021 au fost aproape inexistente.

Schimbări preconizate

Acest proiect de lege își propune includerea tratamentelor și procedurilor specifice reproducerii umane asistate medical (inseminare artificială și fertilizare in vitro) în categoria serviciilor decontate din Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, garantându-se astfel accesul tuturor pacienților asigurați care suferă de infertilitate să beneficieze de aceste servicii specifice.

În ianuarie 2020, Ministrul Sănătății de la acea vreme afirma: Subprogramul MS a fost subfinanţat. Practic costul mediu alocat pe pacient este mult mai mic decât este nevoie. Această subfinanţare cronică a programelor de sănătate şi a tot ce înseamnă medicină în România ne-a adus la situaţia în care suntem – un sistem sanitar care este pe roşu în toate sectoarele. Serviciul de reproducere asistata trebuie finanţat integral. Aşa se practică. […] Declinul demografic al ţării este major, este îngrijorător. Avem o problemă reală de infertilitate a cuplurilor şi trebuie să ieşim din această situaţie. Această declarație nu a produs efecte în practică, aspect care rezultă din faptul că în prezent acest subprogram este inaplicabil. Mai mult, procedura descrisă de subprogram limitează drastic numărul de beneficiari, în timp ce birocrația aferentă înscrierii în acest subprogram descurajează în mod vădit cuplurile infertile să beneficieze de asistența medicală de care au nevoie. Se impune astfel ca aceste proceduri să fie decontate direct din Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate.

Inițiativa urmărește să asigure accesul la aceste servicii medicale pentru:

  • Cuplurile declarate medical ca fiind infertile, precum și pentru femeile infertile singure, indiferent dacă au sau nu copii obținuți pe cale naturală sau asistată medical;
  • Beneficiarii trebuie să aibă calitatea de asigurat în conformitate cu prevederile art. 222 din Legea 95/2006, cu cel puțin 12 luni înainte de data efectuării primei proceduri medicale decontate;
  • Cuplul sau femeia sigură infertilă, după caz, să aibă o indicație terapeutică pentru efectuarea unei proceduri de reproducere umană asistată medical;
  • Având în vedere posibila evoluție a legislației în domeniu, nu sunt obligate cuplurile să fie un cuplu autolog, fiind permisă reproducere umană asistată medical și cu celule reproductive donate, dacă legislația româna va permite asta în viitor.

În același timp, inițiativa elimină arbitrariul în selectarea unităților sanitare eligibile, stabilind că sunt eligibile în primul an de aplicare doar unitățile medicale, publice sau private care au acreditare în domeniul tehnicilor de reproducere umană asistată medical.

În cel de-al doilea an de aplicare a legii, sunt eligibile pentru oferirea de servicii medicale de reproducere asistată medical decontate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate doar acele unități sanitare, publice sau private, acreditate în domeniul tehnicilor de reproducere umană asistată medical care pentru anul precedent fac dovada că cel puțin 30% din totalul procedurilor medicale de reproducere umană asistată medical decontate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate s-au finalizat cu obținerea unei sarcini constatate biochimic.

Pentru a se asigura o coerență legislativă, prezenta lege abrogă dispozițiile art. 248 alin. (1) lit. h) din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.

Impact financiar

Impactul Bugetar preconizat este:

Pentru procedura de inseminarea artificială: 1.750 lei/procedură * 10.000 proceduri anuale = 17.500.000 lei

Pentru procedura de fertilizare in vitro: 20.000 lei/procedură * 10.000 proceduri anuale = 200.000.000 lei

Această previziune bugetară reprezintă o evaluare grosieră a costurilor asociate, în fapt acestea pot fi mai reduse.

Un cost de 217.500.000 lei este unul nesemnificativ prin raportare la beneficiile sociale ale acestui program. Având în vedere prevederile Legii 500/2002, art.15, Guvernul are obligația elaborării fișei financiare pentru proiectele de acte normative.

Inițiativa propune decontarea serviciilor medicale, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor intrării în vigoare a prezentei legi, pentru a crearea premizele bugetării acest program.

Față de cele prezentate, a fost elaborată propunerea legislativă privind decontarea de către stat a unor tehnici de reproducere umană asistată medical pe care o supunem Parlamentului spre adoptare (Curierul de Râmnic)

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *