Am amintit data trecuta ca in anii 90 a aparut o adevarata revolutie in ceea ce priveste educatia emotionala, in special in Statele Unite unde s-a propus initierea unui curs de educatie sociala si emotionala in scoli, numit SEL(Social and Emotional Learning) cu scopul de a-l extinde la nivelul intregii populatii din SUA(pt detalii www.casel.org). Ideea ingenioasa a proiectului, presupunea ca problemele majore ce afecteaza copilaria si adolescenta sunt provocate de aceeasi factori de risc sociali si emotionali si ca cel mai bun mod de a le preveni, era legat de dezvoltarea practica a abilitatilor emotionale la copii intr-un mediu pozitiv si stimulant. Printre cele mai eficiente programe in acest sens se numara RULER(Recognising, Understanding, Labelling, Expressing and Regulating emotions) dezvoltat de profesorul Marc Brackett(Univ.Yale), aplicat in prezent in peste 1200 de scoli in SUA dar si in multe alte tari. Dupa modelul lui Salovey si Mayer, programul se refera la dezvoltarea inteligentei emotionale atat la copii cat si la adulti, mai exact la dezvoltarea a cinci abilitati: recunoasterea emotiilor, intelegerea lor, dezvoltarea unui vocabular emotional pentru a le putea defini si exprimarea si reglarea(gestionarea) emotiilor.
Miscarea SEL este in prezent raspandita in intreaga lume, evident cu nume si nuante usor diferite dar cu aceleasi scopuri si obiective. Europa nu a facut exceptie, cele mai multe tari avand in prezent o forma institutionalizata de educatie emotionala. Romania din pacate, nu face parte din aceste tari, dezvoltarea emotionala ramanand in continuare ignorata. M-as opri la un singur exemplu interesant, cel al Regatului Unit. In 2007 s-a constatat ca Anglia se afla pe ultimul loc in clasamentul privind bunastarea copiilor, in urma unor tari mai sarace precum Cehia si Polonia. Reactia imediata a fost aceea ca s-a infiintat un secretariat de stat numit in prezent Department for Education care lucreaza pentru a se asigura ca tinerii si copiii:
-sunt sanatosi si in siguranta
-primesc o educatie de calitate si au acces la cele mai bune rezultate scolare
-se bucura de copilaria lor
– contribuie pozitiv la viitorul societatii
-traiesc o viata plina de oportunitati
Intrebarea care se naste este daca sunt aceste programe din scoli cu adevarat eficiente? In ultimii 25 de ani, dovezile si meta analizele numeroase efectuate au confirmat ca da, sunt eficiente. Mai mult, s-a constatat ca impactul pe termen lung al acestor programe este mult mai mare decat programele specifice pe termen scurt ce vizeaza doar reducerea tintita a unor comportamente cum ar fi violenta sau consumul de droguri.
In sfarsit, o analiza recenta efectuata de economistul Clive Belfield de la Columbia University, arata ca beneficiile programelor de educare emotionala si sociala depasesc costurile intr-un raport de 11 la 1, adica pentru fiecare dolar investit in asa ceva, societatea recupereaza 11 dolari prin consum redus de droguri, rate mai mici de delincventa si comportamente riscante precum si o mai buna sanatate fizica si mentala. Iata ca preocuparea guvernelor pentru educarea emotionala a tinerilor si pentru asigurarea unei vieti mai bune si a unei sanatati mentale este posibila si realizabila.
Dr.Corneliu Diaconescu psihoterapeut specialist.
Dr. Corneliu Diaconescu, medic și psihoterapeut specialist, susține cursul de inteligență și dezvoltare psihoemotionala. Contact: Facebook și la tel. 0745517462