Comunicat de presă privind Programul electoral de observare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din data de 1 decembrie 2024, organizat de Autoritatea Electorală Permanentă
În vederea prezentării bunelor practici în materie electorală dezvoltate de România și a informării corecte cu privire la desfășurarea proceselor electorale, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) organizează, în perioada 29 noiembrie – 1 decembrie 2024, Programul electoral de observare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din acest an.
În acest sens, sâmbătă, 30 noiembrie a.c., președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, vicepreședintele Autorității, domnul Zsombor Vajda, și reprezentanții principalelor direcții cu atribuții în organizarea proceselor electorale de la nivelul AEP s-au întâlnit cu observatorii internaționali care au fost acreditați în vederea observării alegerilor parlamentare din 1 decembrie a.c.
Cu această ocazie, conducerea AEP a prezentat activitățile specifice desfășurării proceselor electorale, arătând că toate activitățile pentru desfășurarea alegerilor parlamentare sunt în grafic și au fost realizate potrivit calendarului aprobat de Guvern.
“România parcurge o etapă foarte densă în ceea ce privește procesele electorale, a căror organizare a fost pregătită riguros de către Autoritatea Electorală Permanentă, împreună cu celelalte instituții și autorități implicate, pentru ca acestea să se desfășoare transparent și cu respect pentru lege. Doar prin organizarea unor alegeri libere și corecte poate fi câștigată încrederea cetățenilor în procesele electorale”, a declarat președintele AEP, domnul Toni Greblă.
Președintele AEP a mai atras atenția asupra faptului că, în întreaga lume, procesele electorale pot fi influențate de activități de dezinformare, defăimare și fake-news, cu ajutorul platformelor de social media și a tehnologiei de tipul AI. Acestea pot fi răspândite într-un mod care poate să scape reglementărilor legale și pot să conducă la dezinformarea electoratului și la influențarea tendinței de vot.
“Este un aspect care preocupă din ce în ce mai mult autoritățile din întreaga lume, întrucât astfel de platforme sociale nu se supun strict unor reglementări legale și pot să contribuie, chiar și fără intenție, la crearea unor situații cel puțin neplăcute. Democrația are la bază, în primul rând, încrederea cetățenilor în procesele electorale, iar această încredere poate fi câștigată greu și poate fi pierdută foarte ușor. Alături de instituțiile partenere facem eforturi organizatorice pentru a desfășura alegerile într-un mod transparent și corect, în acord cu exigențele standardelor europene și internaționale în materie. Avem, însă, nevoie și de sprijinul cetățenilor care trebuie să fie atenți și responsabili și să nu se lase atrași în acțiuni propagandistice, care pot să dăuneze democrației unei țări”, a declarat președintele Autorității Electorale Permanente.
Totodată, președintele AEP a precizat că programele de observare a alegerilor contribuie la facilitarea schimburilor de experiență, menționând că acestea vor sta la baza elaborării, cu ajutorul experților europeni și internaționali în materie electorală, a unui viitor Cod electoral. Acesta va include cele mai bune norme juridice pentru gestionarea proceselor electorale și pentru protejarea cetățenilor de fenomenele de dezinformare, defăimare și fake-news care pot să apară în timpul campaniilor electorale.
Printre cei aproximativ 130 de participanți la Programul electoral de observare a alegerilor din 1 decembrie 2024 organizat de Autoritatea Electorală Permanentă se numără organizații internaționale partenere, alături de care AEP promovează valorile democratice, precum Adunarea Parlamentară a Mediteranei și Adunarea Parlamentară a Cooperării Economice a Mării Negre, Agora Election Observation și Asociația Promo-Lex.
De asemenea, la Programul de observare a alegerilor participă reprezentanți ai Misiunilor Diplomatice la București ale Statelor Unite ale Americii, Canadei, Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Turciei și Ungariei, precum și ai autorităților electorale din Republica Moldova, Estonia, Lituania, Portugalia, Turcia și Ucraina.