Invitată să cânte pe scene celebre din lume, ignorată acasă!

8 0

Andreea Soare, solistă de… muzică ușoară

În anul 2004, Andreea Soare poposea pentru prima oară în Franța, la Festivalul de muzică de La Rochelle, orașul reședință a prefecturii departamentului Charente-Maritime în regiunea Noua Aquitania, ca solistă de muzică ușoară.

La scurt timp după reîntoarcerea în țară, Andreea este anunţată de organizatorii francezi, care-i remarcaseră calitățile vocale deosebite la Festivalul de La Rochelle, că au înscris-o pentru a susține examen la trei conservatoare de muzică.

 

De la „Surprize-Surprize”, pe scena Operei Naţionale din Paris

După frământări și ezitări, Andreea se decide să participe la examenul de admitere la Conservatorul din Strasbourg. Este admisă cu brio, pe primul loc din 65 de candidați.

Fiind crescută de bunici, ambii pensionari, cu venituri limitate, resursele financiare insuficiente pun sub semnul întrebării mutarea Andreei în Franța, pentru a urma cursurile universitare.

Este momentul să reamintim cititorilor noștri că prezența de astăzi a Andreei pe scena Operei Naţionale din Paris i se datorează, în foarte mare măsură tiz-ului ei, Andreea Marin,

prezentatoarea celebrei emisiunii a vremii „Surprize-Surprize”.

A fost, la acea dată, steaua ei norocoasă, în urma participării vâlcencei la celebra emisiune, Andreea a primit o sponsorizare de 4.000 de euro, pentru a merge la studii în Franța.

Studentă, cu două… slujbe!

Ajunsă în Franța, Andreea, obișnuită programul organizat temeinic de bunica sa, cu efortul asumat liber, disciplinată, muncește din greu de la bun început.

Pentru a-și plăti cursurile la Conservatorul din Strasbourg și apoi la Facultatea de Muzicologie din Paris, își ia două slujbe: una pentru a preda muzică unor elevi din ciclul primar şi, în paralel, ca supraveghetoare la Conservatorul unde era studentă.

Prima întâlnire cu Opera Națională din Paris

După ce absolvă Conservatorul Național Superior de Muzică și Dans (CNSMDP) din Paris, specializându-se în canto clasic, în octombrie 2011, Andreea se alătură Atelierului Liric al Operei Naționale din Paris, interpretând rolurile: Donna Elvira în „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, Iphigenia în „Iphigenia în Taurida” de Christoph Willibald Gluck, cântă Female Chorus în „Răpirea Lucreției” de Benjamin Britten etc.

De asemenea, interpretează: Maddalena – „La Resurrezione”, Sandrina – „La Finta Giardiniera”, Silvia – „L’Isola disabitata” și Clarice – „Il Mondo della luna”.

„Minunata Andreea”

Adorată de publicul francez, pentru prestaţia excepţională în rolul Iphigenia, soprana a fost

numită „minunata Andreea”, criticii francezi susţinând nici mai mult nici mai puțin că românca „este o interpretă sensibilă, care ar putea da lecții de pronunție în franceză multor conaţionali”.

În anul 2011, a fost angajată la Opera Naţională Bastille, în urma unui concurs la care au participat peste 200 de soprane.

Tot în același an, Andreea a câștigat Concursul Internațional de Canto de la Clermont-Ferrand și Premiul „Prietenii Festivalului Aix-en-Provence” (oraș din Sud-Estul Franței).

Premii și roluri noi

Au urmat apoi ale onoruri: Premiul HSBC (cea mai mare bancă din Europa) obținut la Academia Europeană de Muzică Mozart/Händel, Premiul Liric al „Cercle Carpeaux” (asociație care susține arta coregrafică și lirică la Opera Națională din Paris) și Premiul AROP (Asociația pentru Promovarea Operei din Paris), în anul 2013.

Totodată, a primit spre interpretare și rolurile: „Praxinoé, prințesa Egiptului”, legendă muzicală de  Louis Vierne și „Fecioara aleasă” de Claude Debussy.

Succes după succes: „Stabat Mater”, „Mesa Încoronării”

Cântă în cadrul Festivalului „La Chaise-Dieu”, „The Fairy Queen” de Purcell, în Lausanne, Elveția.

Urmează celebra „Stabat Mater” (imn catolic din secolul al XIII-lea, dedicat suferinței Fecioarei Maria în timpul răstignirii fiului său, Iisus Hristos; titlul provine de la primele cuvinte ale textului „Stabat Mater dolorosa” – «Stătea mama îndurerată», iar autorul textului este considerat a fi călugărul franciscan Jacopone da Todi, atribuirea fiind discutabilă).

Apoi, cântă cu un succes deosebit „Mesa Încoronării” de Wolfgang Amadeus Mozart (peste 600 de compozitori au compus melodii pe această temă; este o compoziție de dimensiuni vaste, una dintre ultimele două mese finalizate, dedicată unei icoane venerate în Bazilica Maria Plain din Salzburg, icoană salvată, conform tradiției, în mod miraculos din flăcări; are un stil unic și atât de personal al compozitorului încât avea să ducă la ruperea de sub tutela sa din Salzburg).

 

Vis de artistă: Opera din Paris!

Opera din Paris o angajează pentru „Livada de vișini” de Philippe Fénelon și „Nunta lui Figaro”, apoi interpretează cantata „Fecioara aleasă ” de Claude Debussy , „La Bonne Chanson” de Gabriel Fauré, la Amfiteatrul Bastille (pe versurile scrise în 1894 a 9 dintre cele 21 poeme ale iubirii dedicate de poetul francez Paul Verlaine viitoarei sale soții Mathilde Mauté de Fleurville) și Enrichetta în „Puritanii” de Vincenzo Bellini și altele.

În martie 2015, Andreea Soare, în rolul prințesei, cântă alături de o altă celebritate a României, Pallas Viorica Cortez.

La Paris, în organizarea Institutului Cultural Român, Ambasada României și Compania l’Oiseleur prezintă opera în două acte „Nausicaa” de Reynaldo Hahn, versiune de concert cu acompaniament de pian, operă muzicală care nu a mai fost ascultată de nimeni în viață și nici înregistrată; aceasta „re-interpretare” a sa constituind un veritabil eveniment muzical și cultural al anului (subiectul operei este inspirat de un episod din „Odiseea” lui Homer).

De asemenea, în decembrie 2015, Andreea a fost invitată, de către Opera Națională din Paris să intoneze ciclul de melodii „Nopți de vară” de Hector Berlioz, la amfiteatrul Opera Bastille Paris.

2016 – anul debutului în Germania

În 2016, și-a făcut debutul în Germania, la Opera din Köln, cu rolul Donna Elvira în „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, după care și a fost contesa Almaviva, în „Nunta lui Figaro”, sub bagheta dirijorului François Xavier Roth.

În același an, Andreea este invitată și susține și un recital la Conservatorul Central de Muzică Beijing, China.

Pe scena Operei din Paris, Andreea dă viață cu farmecul său unic următoarelor personajelor:

  • Erste Dame în „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart;
  • Contesa Ceprano în „Rigoletto” de Giuseppe Verdi;
  • Prima nimfă în „Rusalka” de Antonín Dvořák;
  • Enrichetta în „Puritanii” de Vincenzo Bellini;
  • Donna Elvira în „Don Giovanni” Wolfgang Amadeus Mozart.

La „Carnegie Hall” din New York via Londra

În 2017, cu ocazia Zilei Naționale a României, dă un recital împreună cu pianistul englez Phil Richardson, la invitația Institutului Cultural Român din Londra.

Apoi a fost invitată în Statele Unite ale Americii, unde oferit un recital în faimoasa sală de concerte „Carnegie Hall” din New York.

De asemenea, este invitată de Opera Națională „Capitol” din Toulouse, și interpretează rolurile:

  • Erste Dame în „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart;
  • Prima fată de flori – „Parsifal” de Richard Wagner;
  • Berta – „Bărbierul din Sevilia” de Gioachino Rossini;
  • Musetta – „Boema” de Giacomo Puccini;
  • Elettra – „Idomeneo” de Wolfgang Amadeus Mozart;
  • Donna Anna – „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart.

Cântă și la Opera Națională din Dijon, Opera Garnier (Paris), Opera Garsington – Anglia, și interpretează rolurile: Pamina în „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart, la Opera din Toulon („Andreea Soare este întotdeauna rafinată” – scria despre soprana româncă Laurent Bury pe ForumOpera.com), și Iphigenia, 11 reprezentații, la invitația Atelierele Operei din Paris (unul dintre departamentele de creație și producție ale Operei Naționale Paris).

Singura prezență în România…

Andreea trăiește un moment emoționant, cu rezonanță puternică în evoluția sa artistică: regizoarea Paula Gherghe o invită acasă, la Opera Națională București, pentru a interpreta rolul Fiordiligi în „Cosi fan tutte” („Așa fac toate”, n.n.) de Wolfgang Amadeus Mozart.

Cu aceeași ocazie, soprana oferă un apreciat recital la Sala Radio din București, însă prezența sa în Capitala României avea să rămână… unicat pentru cariera sa artistică de până acum!

Globe-trotter în Franța, Israel, Japonia și Polonia

Andreea Soare susține apoi recitaluri la: Festivalul din Aix-en-Provence, Opera Garnier Paris,

Auditoriul „Michel Laclotte” de la Muzeul Louvre, Opera Națională „Capitol” din Toulouse,

Festivalul „La Folle Journée de Nantes”, cel mai mare din Franța etc.

Cântă, de asemenea, cu orchestrele: Operei Naționale Paris, filarmonicilor din: Strasbourg, Auvergne și Pau (Franța), în lucrări, precum: „Ultimele patru lieduri” de Richard Strauss, „Fecioara aleasă” de Claude Debussy, „Stabat Mater” de Francis Poulenc, „Liturghia de încoronare” (Missa în Do major, KV 317,) și „Recviem”, ambele de Wolfgang Amadeus Mozart, Simfonia a IX-a de Ludwig van Beethoven și altele.

De asemenea, soprana susține recitaluri bine apreciate de publicul meloman la: Ierusalim, Tokyo și Kanazawa (cu pianistul Philippe Cassard), și apoi un recital de opere franceze cu Orchestra Națională din Varșovia.

Mai interpretează și rolul Clotildei, „o voce proaspătă și promițătoare” în „Norma”, operă în două acte, de Vincenzo Bellini.

Invitată a Operei din Köln

Împreună cu orchestra dirijată de Corinna Niemmeyer din Strasbourg participă la o serie de concerte la Opera din Köln, unde intonează ciclul de șase melodii „Nopțile de vară” de Hector Berlioz, ultimele patru lieduri ale lui Robert Strauss și interpretează Ellen Orford în opera  „Peter Grimes” de Benjamin Britten, capodoperă, potrivit specialiștilor, piatră de temelie a operei
britanice din secolul al XX-lea.

Stagiunea 2021-2022, una de răsunet!

În stagiunea 2021-2022, Andreea Soare interpretează rolurile: Fiordiligi în „Cosi fan Tutte”, la Opera din Dijon, Prima Doamnă în „Flautul fermecat”, la Opera „Capitol” din Toulouse.

Dintre aprecierile împătimiților cunoscători de operă, am ales să inserez în acest reportaj opinia lui Pierre Géraudie, critic muzical francez, care afirma, în anul 2022, despre Andreea Soare, după intepretarea rolului Fiordiligi în „Cosi fan Tutte”: „Amplă și înfloritoare pe întreaga gamă, sonoră fără a părea forțată, vocea ei țese o linie de melodică de o noblețe deosebită, servind virtuozitatea mozartiană”. Orice alte comentarii le consider de prisos!

În aceeași stagiune, participată și la Festivalul „Serilor Lirice Sanxay” din Grand Poitiers (eveniment dedicat operei, cu spectacole în fiecare vară într-un cadru excepțional: situl Galo – Roman al orașului) unde a fost Prima Doamnă în „Flautul fermecat” și Donna Elvira în „Don Giovanni”, ambele de Wolfgang Amadeus Mozart etc.

De asemenea, concertează și cu Orchestra din orașul francez Pau, din Departamentul Pyrénées-Atlantiques, din sud-vestul Franței, interpretând „Stabat Mater” de Antonín Dvořák, „Stabat Mater” de Giovanni Battista Pergolesi și „Recviem” de Mozart etc.

Încercare mozartiană spectaculoasă: de la Donna Anna la… Donna Elvira!

În această toamnă, directorul Operei Naționale „Capitol” din Toulouse, Christophe Ghristi, montează o nouă versiune a operei „Don Giovanni”, de Mozart, și îi oferă Andreei rolul Donnei Anna! Pentru Andreea a invitația avea să fie o provocare profesională excepțională, pentru că soprana o interpretase cu succes până în acel moment pe… Donna Elvira, din aceeași operă! Thierry Verger, cunoscutul critic al Forumopera.com, aprecia o „Donna Anna, întrupată de o Andreea Soare a zilelor mari, cu voce puternică şi ductilă, care a stârnit entuziasm”.

„Sunt atât de încântată că am cântat rolul Donnei Anna pentru prima dată, după ce am cântat de atâtea ori Donna Elvira… Nu mi-aș fi imaginat niciodată că într-o zi voi cânta acest rol atât de frumos, dar atât de greu”- declara pe blogul personal soprana Andreea Soare, cu ocazia premierei care a avut loc în 20 noiembrie 2025.

2026 se anunță un an bogat în evenimente pentru Andreea

Anul 2026 se anunță a fi unul plin în evenimente pentru soprana Andreea Soare. Iată cum arată

agenda sa de spectacole la această dată:

  • ianuarie 2026: Opera din Marseille, în rolul Berta din „Bărbierul din Sevilia” de Gioachino Rossini;
  • februarie – mai 2026: Opera Națională Strasbourg, Teatrul Municipal Colmar, Mulhouse, contesa Almaviva – „Nunta lui Figaro”;
  • iunie 2026: Opera Mare Avignon, soprană solo – Simfonia a 9-a, de Ludwig van Beethoven.

 

Gustul amar al unei mari artiste…

Andreea Soare, prin realizările sale artistice de excepție, se alătură altor glorii ale operei românești care au dus și duc faima României pe toate meridianele globului: Ileana Cotrubaş, Angela Gheorghiu, Leontina Văduva, Nelly Miricioiu etc.

Greu de crezut, dar rolul Fiordiligi interpretat de Andreea Soare la invitația regizoarei Paula Gherghe în „Cosi fan tutte” la Opera Națională București și concertul susținut la Sala Radio din București constituie singurele apariții în România.

„Sunt invitată pe mari scene, de prestigioase colective de operă, de mari regizori, iar la mine acasă pur și simplu sunt ignorată!”- constată cu amărăciune și tristețe soprana.

 

Întrebări pentru oficialități, la care așteptăm un răspuns urgent

De ce se este ignorată soprana Andreea Soare? întrebăm noi pe acei vâlceni care au calitatea de a-i adresa invitația de a cânta pe scenă la ea acasă, acolo unde s-a născut, crescut și format muzical, adică mai exact în… Râmnic!

Și în același timp, îl întrebăm la fel de direct pe primarul Râmnicului: ce alte rezultate mai trebuie să obțină Andreea Soare pe scenele de operă ale lumii, pentru a-i se acorda, deîndată, titlului de Cetățean de onoare al Râmnicului Vâlcea?

Realizările excepționale ale Andreei Soare de până acum, nu sunt suficiente argumente?

 Iulian POPESCU

 

P.S. În zilele de 26, 28, 31 decembrie 2025, 2 și 4 ianuarie 2026, Opera din Marseille prezintă capodopera absolută a repertoriului comic „Bărbierul din Sevilla” de Gioacchino Rossini, co-producție a Opera Națională a Rinului și Operei din Rouen Haute-Normandie, sub direcția muzicală a lui Alessandro Cadario, cu Andreea Soare în rolul Bertei.

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *