La doi ani după intrarea în vigoare a Regulamentului General pentru Protecția Datelor – GDPR, scopul pentru care acesta a fost conceput, nu pare să se concretizeze, rezultă din ultimul raport al BEUC, organizația europeană a consumatorilor.
Dacă inițiatorii săi se așteptau ca să se soldeze cu încetarea sau, măcar cu împuținarea încălcărilor sistematice ale protejării datelor, acest lucru nu s-a întâmplat. Odată cu aplicarea GDPR au ieșit la suprafață lacunele și slăbiciunile sale, fapt ce are un impact negativ asupra protecției a milioane de consumatori din toată Europa.
Problemele sunt legate de procedurile nereușite ale ghișeului unic al GDPR, de absența unor proceduri administrative armonizate și constrângătoare pentru plângerile transfrontaliere. Alte nereușite țin de ritmul lent al procedurilor, de lipsa de resurse, de concentrarea plângerilor importante la adresa giganților tehnologici, de existența unei singure autorități la nivel național care are dificultăți în rezolvarea plângerilor din cauza volumului cumulat.
BEUC, Autoritatea Europeană pentru Protecția Consumatorilor se sesizează regulat în legătură cu modul de aplicare a GDPR și cu responsabilizarea unor mari companii, cum este Google. Dar, BEUC atrage atenția autorităților naționale însărcinate cu aplicarea Regulamentului și statelor membre că sunt necesare eforturi suplimentare pentru a face ca GDPR să fie cu adevărat un standard mondial și să ofere avantaje indivizilor și societății.
În ultimul său raport referitor la GDPR, BEUC face mai multe recomandări : Comitetului European pentru Protecția Datelor – EDPB, să stabilească elementele de bază ale unei proceduri administrative comune pentru tratarea plângerilor în litigiile transfrontaliere în cadrul mecanismului de cooperare al GDPR ; autoritățile însărcinate cu protecția datelor trebuie să fie atente ca în exercitarea puterilor lor discreționare de anchetare, să nu afecteze drepturile părților lezate sau să întârzie în rezolvarea plângerilor ; autoritățile naționale trebuie să-și asume pe deplin funcția de acordare de asistență în timpul anchetării plângerilor transfrontaliere ; statele membre trebuie să organizeze o modalitate de sprijin specific pentru persoanele afectate de prelucrarea neconformă a datelor personale, sau pentru organizațiile care îi reprezintă în litigiile transfrontaliere ; statele membre ale UE trebuie să se asigure că autoritățile naționale pentru protecția datelor sunt echipate corespunzător și dispun de resurse suficientepentru a-și îndeplini sarcinile.
BEUC speră ca actualul raport, ce poate fi descărcat de pe net, să ajute instituțiile europene și autoritățile naționale să rezolve mai repede anchetele și să facă astfel din GDPR, un instrument eficace pentru protejarea vieții private și a datelor personale ale cetățenilor europeni.(un articol marca DOM PROFESOR, evz.ro)