Poziția World Vision România
Ordinul prin care Ministerul Educației reglementează educația online este un demers necesar, consideră Fundația World Vision România. Suntem de părere, însă, că această reglementare apare foarte târziu, la peste o lună și jumătate de la intrarea în carantină și nu include un plan de măsuri concrete, pe termen lung. Digitalizarea educației este una dintre prioritățile majore ale Fundației World Vision România, iar aceste vremuri arată clar că trebuie să fie o prioritate la nivel național. În calitate de organizație centrată pe educație, ne oferim sprijinul în realizarea analizei de nevoi și în elaborarea planului de măsuri mai sus menționat.
Atragem atenția că prevederile ordinului încalcă dreptul la educație al tuturor copiilor și dezavantajează comunitățile vulnerabile, cu precădere pe cele aflate în mediul rural. Cifrele arată clar că decalajul dintre școlile de la sat și cele de oraș rămâne unul profund. Sărăcia și excluziunea socială sunt de două ori mai mari la sate față de orașe. Echipamentele digitale existente sunt insuficiente în școli, iar România ocupă unul dintre ultimele locuri ale clasamentului european în ceea ce privește digitalizarea. Majoritatea părinților, precum și a profesorilor, încă manifestă mai degrabă o atitudine de respingere a utilizării tehnologiei la clasă și la teme. Conform datelor din Raportul de bunăstare a copilului din mediul rural (2018), 62% dintre gospodăriile de la sat nu aveau conexiune la internet, iar 58%, nu aveau nici computer, nici laptop. 96% dintre respondenți afirmau că au telefon mobil, însă nu este neapărat vorba despre smartphone-uri.
Mai mult de atât, în această perioadă a pandemiei de coronavirus, situația familiilor de la sat, mai ales a celor din comunitățile izolate, este disperată, iar părinții abia pot asigura nevoile primare și niște condiții minime de trai. Cu atât mai puțin ar putea purta tot ei responsabilitatea educației digitale a copiilor lor.
În toate programele desfășurate, Fundaţia World Vision România a identificat soluții de comunicare la distanță cu elevii prin: telefon, aplicaţii, platforme online, de e-learning sau videoconferințe. Acolo unde nu există acces la internet sau dispozitive digitale, pedagogii noştri țin legătura telefonic cu părinții și elevii.
Astfel 90% dintre cei 26.080 de beneficiari direcți ai programelor noastre, din 276 de comunități rurale, participă la cursuri online încă din primele zile de după declanșarea carantinei, fie că este vorba de lecțiile obișnuite, meditații sau ateliere de dezvoltare personală online. 10% nu au în continuare nicio modalitate de a urma cursurile online, nu dispun de dispozitive sau nu au conexiune la internet.
Pentru ca toți copiii, indiferent de locul unde trăiesc, oraș sau sat, să aibă acces real la educația digitală, sprijinim demersul pentru susținerea educației digitale în România, ca fiind o soluție pe care o putem implementa și în afara crizei.
Pentru ca această soluție să poată fi implementată solicităm un plan de soluții și măsuri care să poată face posibil accesul la educația digitală. Cerem consultare înainte de luarea deciziilor și transparență. Ne oferim spijinul în realizarea analizei de nevoi și în elaborarea planului de măsuri mai sus menționat. Susținem coordonarea eforturilor și resurselor tuturor actorilor din educație – minister și structurile subordonate, autorități publice centrale și locale, ONG-uri, părinți și copii, precum și elaborarea unui plan cu responsabilități clare pentru fiecare dintre acești actori. De asemenea, susținem dezvoltarea unui cadru care să favorizeze educația digitală pe termen lung, nu doar în situație de criză, și ne oferim suportul în realizarea demersurilor necesare în acest sens.