Bani de la Guvern pentru presă!

65 0

Aproximativ cinci milioane de euro vor primi site-urile din România, în cadrul campaniei publicitare a Guvernului din 2020, gândită ca un ajutor pentru presă în criza COVID, conform informaţiilor publicate de paginademedia.ro, bazate pe sumele făcute publice de Secretariatul General al Guvernului.

Ce publicații online sunt în top?

Site-urile Pro TV (sport.ro, yoda.ro, stirileprotv.ro) conduc topul: 460.000 de euro este valoarea serviciilor derulate în campania online. Foarte aproape sunt site-urile Realitatea TV: 450.000 de euro pentru Realitatea.net și „salba” de peste 40 de publicații online locale.

Top trei este completat de Radu Budeanu: prin cele două companii (Web Editing și Titluri quality), va primi de la Guvern 430.000 de euro, pentru bannerele puse pe Gândul, Cancan, ProSport, Descoperă sau Go4It.

Site-urile Antena Group au atras 400.000 de euro, iar cele ale Ringier și Adevărul, în jur de 310.000 de euro. Ringier a atras alți 150.000 de euro pentru GSP, site care este operat pe o altă firmă, Ringier Sportal.

Înainte de alte concluzii, de ce sunt sumele mai mari, în unele cazuri decât în contractele inițiale?

  1. Contractele inițiale au fost făcute pe patru luni, cât spunea Ordonanța că va dura campania. Regulile au fost modificate în Parlament, astfel că durata campaniei a fost de șase luni (până la finalul lui 2020).
  2. După primele trei luni de campanie, a intrat în vigoare legea care schimba regulile, astfel că prețul pe mia de afișări putea ajunge în anumite condiții, de la 5 lei inițial, la 15 lei plus TVA (adică peste trei euro). Ca atare, mulți dintre publisheri și-au modificat contractele, iar sumele au crescut considerabil.

Din concluziile și observațiile  paginademedia.ro:

  • Evenimentul zilei și Capital au un total de aproape 220.000 de euro. Suma este sub cei aproape 300.000 de euro pe care îi estimaseră inițial în contract.
  • Fanatik.ro a sărit de 200.000 de euro, cu 50.000 peste cât estima inițial, conform contractului de la început.
  • Digi24.ro a plecat de la un contract de aproape 80.000 de euro și a ajuns la o valoare de 180.000 de euro. A stat cel mai bine dintre publicațiile online ale televiziunilor informative. Dintre site-urile de știri: 75.000 de euro la Antena3.ro, 37.000 la RomaniaTV (inclusiv economica.net) și 15.000 de euro la B1TV.
  • În cazul site-urilor Dogan (wowbiz, stirile kanald), situația a fost inversă: au estimat 230.000 de euro, dar au livrat afișări doar pentru 80.000 de euro.
  • Playtech și Impact, parte a aceluiași grup, totalizează în jur de 220.000 de euro, sumă foarte apropiată de estimările din contractul inițial.
  • Site-urile DCNews, ale lui Bogdan Chirieac și Val Vâlcu, au depășit pragul de 200.000 de euro de la Guvern. Este sub cât estimau inițial, dar sunt în top 10 în campania plătită de Guvern.
  • Spre știripesurse și bugetul.ro se duc peste 130.000 de euro din afișările campaniei de prevenire a răspândirii COVID.
  • Din campania finanțată de Guvern, Hotnews se alege cu 53.000 de euro (la jumătate față de cât estima)
  • În jur de 40.000 de euro pentru site-ul de business Profit.ro, din portofoliul Clever.
  • Comisarul.ro, site care s-a remarcat anul trecut și prin titluri vulgare alături de bannere ale campaniei, încasează în jur de 10.000 de euro.
  • Sunt în topul campaniei plătite Guvern și câteva publicații online locale: Monitorulsv (30.000 de euro), Kronikaonline (20.000), bizbrasov (14.000) și alții.

O situație specială este la EaD Interactive: compania a atras bugete separate pentru mai multe site-uri pe care le reprezintă: 170.000 pentru eva.ro și automarket, aproape 40.000 pentru telekomsport, 12.500 de euro pentru news.ro.

Grigore Cartianu și Laurențiu Ciocăzanu sunt în zona de jos a listei, dar tot au luat ceva de la Guvern: aproape 6.000 de euro pentru ziariștii.com, chiar dacă inițial au estimat 17.000 de euro.

În câteva cazuri, publisherii trebuie să dea bani înapoi, pentru că nu au realizat nici cât avansul luat pentru prima lună de campanie. Două exemple: vice.com, care trebuie să dea înapoi 5.600 de euro (a estimat că expune bannere de aproape 50.000 de euro și abia a ajuns la 8.000) și Pagina Ciudatului, care are de returnat cea mai mare sumă.

Pentru opt site-uri, printre care ziardecluj, ziardehunedoara și ziardearada, Pagina Ciudatului (Liviu Alexa) a estimat în jur de 120.000 de euro, dar a livrat afișări pentru aproximativ 5.000 de euro. Trebuie să returneze parte din avansul luat în prima lună de contract, adică în jur de 30.000 de euro.

Posturile mari de televiziune sunt și marile câștigătoare după campania de prevenire a COVID, plătită anul trecut de Guvern. La sfârșitul lunii decembrie, raportul Guvernului totalizează aproape opt milioane de euro deja facturați pentru acestea. Pe lângă sumele plătite, facturile care urmează să fie achitate posturilor TV se vor ridica la peste 15,3 milioane de euro!

Și posturile de radio au ieșit bine: peste 4,3 milioane de euro de la Guvern pentru campaniile Poartă Masca și celelalte clipuri din campania de prevenire a răspândirii COVID.

Sumele sunt cu mult peste estimările inițiale ale campaniei.

Televiziuni

Pro TV este cel mai mare beneficiar de pe urma campaniei Guvernului: patru milioane de euro va încasa de la Guvern.  Deja, potrivit situației de la Secretariatul General al Guvernului, au fost facturate aproape două milioane de euro.

Din cele patru milioane de euro care revin companiei Pro TV, în jur de 3,3-3,4 milioane de euro sunt pentru TV și jumătate de milion pentru online.

Cu mai multe televiziuni în portofoliu, dar și cu Radio ZU – grupul media Intact va ajunge la aproape șase milioane de euro din campania Guvernului. Au fost facturate deja aproape două milioane de euro pentru Antena Group (Antena 1, Antena Stars, Happy Channel) și peste 700.000 de euro pentru spoturile date de Antena 3.

Aproape trei milioane va încasa și Kanal D, care are deja facturați 1,6 milioane de euro.

România TV are deja facturați de la Guvern 725.000 de euro și urmează diferența până la aproape 1,6 milioane de euro în total.

De notat cazul Prima TV. Până în septembrie, a primit în jur de 100.000 de euro pe firma Prima Broadcasting, după care a trecut pe Clever Business, unde bugetul a fost de 220.000 de euro.

Radiouri 

Cel mai mult revine grupului A.G. Holding, care operează Kiss FM, Magic FM și Rock FM: un total de aproape 1,4 milioane de euro, din care peste 900.000 de euro au fost deja plătiți.

Peste 830.000 de euro este partea Europe Development International (Europa FM), la care se adaugă 200.000 pentru Virgin Radio (din același grup, dar operat pe o firmă separată).

În tabelul de la Secretariatul General al Guvernului  este inclusă toată compania RCS, cu 1,3 milioane de euro estimat (aici intră Digi FM, Digisport, dar și site-urile aferente). Partea Digi FM pentru campania Guvernului se ridică la jumătate de milion de euro.

Posturile de radio încasează, în general, cât au estimat, asta și pentru că modul de calcul al sumelor a fost diferit față de TV sau online (nu a depins de cifrele de audiență). A fost o alocare în funcție de cota de piață și de un ratecard redus cu cel puțin 50%.

 

Mihaela Iliescu

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *