Ce capcane poate avea postul dacă ne îndepărtăm de rolul său spiritual şi ne concentrăm pe mâncare!

285 0

Din păcate, din ce în ce mai mulţi oameni nu înțeleg postul în sensul său spiritual și percep această perioadă mai mult ca pe o dietă.

Postul spiritual este un moment potrivit pentru a da o pauză organsimului și pentru a ne concentra mai mult pe latura emoţională.

Ce facem când ţinem o dietă? Ne abținem de la alimentele preferate și ne creăm frustrări. Acest amestec de sentimente negative și pofte  transformă o perioadă ce ar trebui să fie una de curățare, de introspecție și de renaștere, într-o nefericire continuă.

Toate aceste lucruri duc către o alimentație mai mult decât nesănătoasă şi dezechilibrată în perioada postului, deși aceasta exclude produsele de origine animală.

Viața înseamnă schimbare, mișcare, iar când ne trezim într-o perioadă de post, riscăm să fim prinşi în câteva capcane:

Focus pe mâncare

Este cea mai periculoasă capcană a postului spiritual, accentul se pune pe mâncare și nu pe spirit.

Cu siguranță, toți cei care decid să țină un post spiritual, o fac pentru că au o convingere fermă în latura spirituală a ființei umane și în conexiunea noastră cu puterea divină.

Postul alimentar vine, cel mult, pentru susținerea purificării sufletului în această perioadă specială.

Aşadar, ar trebui  să fim mai puțin preocupați de cât şi cum mâncăm și mai degrabă de ce facem, ce simțim, ce gândim, ce conștientizam şi ce dăruim celor din jur.

Blocaj alimentar

Suntem învăţaţi de mici cu o dietă cu “de toate”, bazată foarte puţine categorii de alimente, sărace în nutrienţi: carne şi derivate (mezeluri) – în general pui sau porc, rar peşte sau alte animale, lactate, făinoase, pizza şi câteva legume, din care se remarcă, desigur, cartoful.

Odată ce ies din acest peisaj alimentar produsele de origine animală apare capcana “cartofi și făinoase”.

Se mănâncă în post foarte mulți cartofi, gătiți în toate modurile. Pe lângă cartofi, se consumă și mai multe făinoase.

Iar când monotonia devine greu de suportat, apare creativitatea: leguminoase, eventual  orez.

Acesta este un blocaj alimentar, pentru că nu se cunosc alternativele.

Fructele sunt considerate deserturi și se crede că nu se poate trăi numai cu ele în dieta zilnică.

Iar alte legume sunt considerate doar garnituri și din nou se crede că nimeni nu poate trăi mâncând doar garnituri.

Produse de post semipreparate, alternative ale alimentelor preparate

Este perioada în care se comercializează fără limite renumitele produse “de post” : șnițele de post, crenvurști de post, salam, şuncă sau parizer de post, maioneză de post, cașcaval de post, pate de post, chifteluțe de post ş.a.m.d.

Este mai mult decât rău și periculos pentru sănătate faptul că aproape toate aceste produse (sunt şi excepţii, prea puţine însă şi mai puţin consumate), ce imită mult gustul, culoarea și textura anumitor alimente preferate, conțin tot felul de coloranți, potentiatori de gust, conservanți, arome, E-uri și alte “nebunii” , cu scopul de a păcăli simțurile.

Ei, bine, cu tot respectul,  aș numi aceste produse nu “de post” ci “de prost”, pentru că sunt destinate celor care nu se informează atunci când aleg să consume astfel de chimicale.

Bomboane delicioase şi nutritive, potrivite atât în perioada postului, cât și pentru cei mici!

Ce ar trebui, totuși, să mâncăm, în post?

Dacă ținem un post spiritual, ceea ce ar fi bine să ne dorim cu toţii, alegem o alimentație simplă și ușoară.

Să ne bazăm pe înțelepciunea naturii și să consumăm alimentele pe care ni le oferă cu dărnicie  : verdețuri – lobodă, ștevie, leurdă, salată, ceapă verde, usturoi verde, măcriș, untișor, ridichi, varză, conopidă, broccoli, sfeclă roșie, morcovi, gulie, dovlecel, păstârnac, ţelină, mere, nuci, semințe, leguminoase, germeni, vlăstari și multe altele, chiar dacă alegem variantele conservelor preparate în casă sau congelate. Mai putem consuma banane, rodii, citrice, avocado, mango, kiwi, kaki, anghinare, sparanghel etc.

În perioada următoare, am hotărât să venim în întâmpinarea celor care doresc să mănânce sănătos şi gustos în perioada postului cu reţete şi propuneri de meniuri, echilibrate nutritiv, uşor de preparat!

Mihaela Iliescu

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *