Un gând pe zi, Constantin Ene (9)

601 0

Implementarea, accesarea și parteneriate pentru accesarea de fonduri europene

Proiectele sunt aplicate la nivel regional, deci este responsabilitatea municipalităților și autorităților regionale să propună, selecteze și monitorizeze, dar și să se asigure că toate procedurile au loc conform standardelor. 

Stabilirea unor parteneriate de încredere între autorități și părțile interesate este esențială pentru realizarea unor programe operaționale eficiente și sustenabile, la nivel local și regional.

Pentru a asigura o gestionare corectă a fondurilor europene avem nevoie ca:

  • Partenerii relevanți să fie identificați la începutul procesului de planificare. Aceștia pot fi reprezentanți ai industriei, sindicatelor, comunităților, autorităților locale, instituțiilor de învățământ și ai societății civile (inclusiv organizații de mediu, incluziune socială, egalitate de gen, combaterea discriminării sau cele specializate în fonduri UE). În cadrul programelor, există posibilitatea ca o singură organizație reprezentativă să fie nominalizată ca partener.

. • În cadrul Comitetelor de monitorizare, partenerii să se alăture procesului încă de la început și să fie anunțați din timp, în legătură cu regulile și informațiile despre program, pentru a putea contribui. Contribuția este luată în considerare, iar partenerii primesc feedback.

  • Partenerii din Comitetele de monitorizare să fie informați în legătură cu regulile de rambursare, oportunitățile de consolidare a capacității existente și asistența tehnică.
  • Partenerii să fie implicați devreme în procesele de programare, implementare, monitorizare și evaluare a programelor.
  • Autoritatea de management să ofere susținere – prin traininguri, coordonare, oportunități de networking și contribuție financiară (prin asistență tehnică) – pentru a consolida capacitatea instituțională a autorităților locale, a partenerilor economici și sociali mici, a ONG-urilor.

Este important ca autoritățile publice (Primăria, Consiliile Locale, Consiliul Județean) să aibă o echipă consolidată care să gestioneze finanțările atrase, în așa fel încât să nu existe corecții financiare.

Cum formăm echipe care să atragă finanțări și să implementeze proiecte?

  • Oameni formați în management-ul de proiecte, care au facut cursuri adevărate (nu din acelea oferite gratuit de unii formatori doar pentru a se realiza numarul minim de beneficiari din unele proiecte POSDRU sau POCU).
  • Oameni cu experiență în management-ul de proiecte (nu neapărat europene – principiile sunt aceleași).
  • Oameni care să lucreze integral, pe bază de obiective (individuale și/sau de echipă) si indicatori de performanță, evaluați periodic și cărora să li se dea feedback permanent, în așa fel încât să poată evolua.
  • Manageri de echipă, formați pentru a superviza derularea proiectelor și pentru a coordona echipe multidisciplinare.
  • Oameni care își doresc să lucreze pentru comunitate, pentru a “lăsa ceva in urmă” (nu care vor să lucreze la stat pentru salariile mărite).
  • Oameni formați “la locul de muncă”, care să capete experiență în relaționarea cu autoritățile centrale și cu cele regionale (ADR-uri, OIR-uri, AM-uri, ministere etc).

Cu considerație,

Constantin Ene – candidat din partea Alianței USR PLUS la funcția de consilier al Consiliului Județean Vâlcea.

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *