Una dintre ctitoriile de seamă ale celebrului vătaf de plai Ion Popescu Urşanu este biserica din satul Urșani, cu hramurile Intrarea în Biserică a Maicii Domnului și Sfântul Ioan Botezătorul, ridicată la 1800, şi care păstrează unul dintre cele mai ample tablouri votive, expresie a unei adevărate genealogii ilustrate, dar și un valoros document de epocă.
Pisania citită de epigrafistul Constantin Bălan pune în valoare dorinţa ctitorului principal de a-şi nemuri propriul nume, dar și pe al întregului său neam, în spiritul comuniunii creştine de neîntrerupt între cei plecaţi în veşnicie şi cei rămaşi. Sentimentul apartenenţei la comunitatea creştină a locului, dintre ai cărei mulţi membri participă, după putere, la edificarea bisericii, răzbate dintre rândurile generoasei pisanii: „† Această sfântă şi dumnezăiască biserecă, iaste dinŭ temelie zidită şi înfrumusăţată, cu toată cheltuiala şi osteniala dumnialui, jipanŭ Ionŭ Popescu, care şi vătafŭ să află acestui plai Hurezu, întru cinstia şi lauda praznicu lui Vovedeniia Sfintei Născătoarei de Dumnezău, care şi întru pofali Sfântului Ionŭ Botezătoriu aceste amândoao sfinte praznice le săvârşaşte dumnialui, ctitoru, câtŭ de a se pomeni dumnia lui şi părinţii cei răposaţi, în viacŭ şi după moarte, totŭ niamu dumnialui.
(…) Şi la această, bisiarecă s-au mai îndemnatŭ de au mai ajutatŭ şi alţi ctitori, cu bani şi cu ajutoriu, cumŭ deosăbitŭ arătu. Pomeneşte Doamne: † Ionu, Nedialia, Costandinŭ, Dum(i)tru, Nicolae er(e)u, …”
Tabloul votiv de la biserica din Urşani se desfăşoară pe zidurile de sud, vest şi nord ale pronaosului şi este datat 1802-1803. În afara numelor şi a eventualelor grade de rudenie dintre ctitori, inscripţiile aflate în dreptul unora dintre personaje menţionează contribuţia lor efectivă la ridicarea lăcaşului: „jupanŭ Barbu… bratŭ (fratele) vătafu a fost purtători de grijă la această biserică şi au şi isprăvit-o;” „Costanădinŭ … bratŭ au ajuturatŭ cu taleri” .
Deși reprezentarea portretelor de ctitori nu se abate de la tradiția postbizantină, totuși, veșmintele, fizionomiile, felul în care personajele își poartă părul sau năframele, în cazul femeilor, podoaba facială, în cazul bărbaților, cu toate sunt o imagine a moșneanului din Oltenia de sub munte, la începutul secolului al XIX-lea.
Pe zidul de nord al pronaosului apare, în dreptul personajelor reprezentate, înaintea lungului şir de nume ce le însoţeşte, câte o inscripţie care atestă rolul secundar al acestora, fiind vorba despre cei care n-au putut contribuit cu bani la ridicarea lăcaşului ci doar cu materiale, alimente sau pur şi simplu cu truda lor: „Prisoase. Aceşte ce să numescŭ prisoase au ajuturatŭ, cine cu ce au putut, mai multŭ cu lergătura”.
O inscripție de la proscomidiar, datată 1805, consemnează numele meşterilor zugravi: Milcu, ucenicul său Gheorghe, şi Preda, din judeţul Gorj. Numele zugravului Preda e scris şi pe zidul de vest, deasupra intrării din pronaos, însoţit de leatul 7313, adică anul 1805.
Numele celui care zugrăveşte exteriorul bisericii e nemurit într-o inscripţie de pe zidul exterior de nord: „Dinu zugrav din judeţul Gorj”.
Foarte interesant, lângă el este trecut Ionu Andrei care „dă vari sfintei bisărici, la zugrăvit”. Acest Andrei trebuie să fi fost o calfă care prepara stratul pentru frescă.
Biserica se află pe un tăpșan din mijlocul satului Urşani și se impune privirii prin arhitectura ei majestuoasă și armonioasă.
Dimensiunile neobișnuit de mari pentru zona rurală, dar și măiestria execuției sunt menite să pună în evidență prestigiul ctitorului și dorința lui de a-și păstra numele într-o zidire exemplară.
Spre deosebire de majoritatea ctitoriilor postbrâncoveneşti din Oltenia de nord care au planul în formă de navă, cea de la Urşani este de plan triconc, adică are trei abside, cea a altarului și încă două, pe laturile de nord și de sud ale naosului.
Cele două turle, de pe pronaos şi de pe naos, așezate baze cubice, sunt decorate cu elemente de stucatură. Pridvorul deschis se continuă prin succesiunea celorlalte spaţii de cult: pronaosul, naosul şi altarul poligonal, cu şapte laturi la exterior şi semicircular în interior.
Corpul lăcaşului e încins cu un brâu median, mărginit cu o decoraţie în forma dinţilor de lup. În registrul superior regăsim friza alcătuită din arcade oarbe în care sunt zugrăviţi cu multă pricepere profeţii Vechiului Testament şi sibilele antichităţii, biserica din Urșani fiind unul dintre remarcabilele monumente ecleziale cu pictură exterioară, încă păstrată, din județul Vâlcea. După lucrările de restaurare din ultimii ani, biserica a fost din nou învelită cu șiță, ca la începuturile ei.
Pe zidul de vest al pridvorului este zugrăvită, scena Judecăţii de Apoi. În rândurile păcătoşilor munciţi la iad se află inclusă o categorie mai puţin întâlnită în iconografia epocii: „Cei care dorm duminica”, adică cei care nu participă la Sfânta Liturghie, preferând somnul în locul rugăciunii.
Luiza Barcan