Perpetuum Studio – Dumitru Gorzo

389 0

“Tărâmul scorpiilor și ghionoaielor lui Gorzo”

 

„În anii care s-au scurs de la debutul său, așa cum era previzibil, Gorzo a devenit un nume al scenei internaționale de artă, pe puterile, voința și vocația lui. Nu s-a lăsat nici intimidat, nici înfrânt, și-a urmat calea și a pictat continuu, pe orice fel de suport, a cioplit lemn, a desenat, a gravat, a mixat tehnici, a experimentat fără odihnă. Și s-a impus.

Artist rezident la New York, cu lucrări în galeriile prestigioase ale lumii, cu o deja impresionantă activitate, Gorzo a descins la început de martie la Râmnicu Vâlcea pentru a continua un proiect expozițional, început în urmă cu trei ani și intitulat „Perpetuum Studio” (”Continous Studio”), aflat la a treia ediție. Desfășurarea acțiunii sale artistice în patru spații de expunere, a fost posibilă prin parteneriatul dintre Muzeul de Artă („Casa Simian”) și Filiala Vâlcea a Uniunii Artiștilor Plastici din România, condusă de pictorul Gheorghe Dican, cel care, de altfel, a fost și coordonatorul acestui proiect. Astfel „Perpetuum Studio” se constituie în cel mai amplu și mai complex solo show  desfășurat până în prezent la Râmnicu Vâlcea, el fiind găzduit la Muzeul de Artă („Casa Simian”), respectiv în galeria „SUB-sol” și în curtea interioară a acestuia, precum și în Galeriile „Pasaj 1”, „Pasaj 2” din centrul orașului. Expoziția propriu-zisă a fost alcătuită din mai multe secțiuni aparte, reprezentând tot atâtea serii de lucrări / etape de creație, fiecăreia fiindu-i destinată câte un spațiu anume. Galeria „SUB-sol” și curtea interioară a Muzeului de Artă au găzduit două tipuri de expresie artistică distincte, lucrări de pictură realizate cu materiale neconvenționale, precum și obiecte artistice cu totul inedite. În schimb, galeriile „Pasaj 1” și „Pasaj 2” au devenit spațiul de desfășurare a atelierului propriu-zis, pe care artistul, într-o sinceră dorință de comunicare cu potențialii săi spectatori, și l-a mutat aici timp de de două săptămâni, lucrând efectiv, la vedere, și încercând, printr-o scenografie minimală să reproducă atmosfera propriului studio de creație.

Indiferent în ce tehnică ar lucra Gorzo, indiferent dacă alege exprimarea figurativă sau pe cea (cvasi) abstractă, indiferent de suport, la nivel ideatic pictura, gravura și sculptura sa sunt unite printr-un discret dar continuu fir director, un fel de cordon ombilical ce conectează permanent sufletul și mintea artistului la locul său natal, legendarul Ieud, tărâmul tradițiilor, al basmelor, al miturilor, al credinței nestrămutate în Dumnezeu, al bunicilor măiestre, al babelor doftoroaie și atotștiutoare, al țăranilor cândva înțelepți ca Solomon. Un tărâm distrus de înșiși locuitorii lui, transformat din Paradis al unei vieți acordate la marile ritmuri cosmice într-un tărâm al scorpiilor și al ghionoaielor ca cel din basmul „Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte”. Poate de aceea, universul vizual al lui Gorzo este populat de personaje fantastice, caricaturizate până la grotesc, alcătuind un fel de bestiar umano-animalier inconfundabil, în care ochiul descoperă aluzii transparente la tradiția ancestrală, amestecate până la kitsch cu elemente inspirate din tehnologia contemporană, din  modernitatea distrugătoare de credințe și mituri, de suflete, în cele din urmă. Cu toate acestea, arta lui Gorzo n-are nimic tragic. Dimpotrivă, el e un pictor-sculptor-gravor cu mult umor, cu înțelegere față de nestatornica natură umană, gata să facă haz de necazul cel mai insurmontabil și să trimită o rază de lumină sau o pată de culoare care să destrame într-o clipă bezna cea mai deasă sau negrul cel mai intens.

Chiar și când nu pictează realist sau hiperrealist, manieră prin care calitățile sale artistice ies pe deplin la lumină, Gorzo rămâne totuși un artist fascinat de o realitate transfigurată, populată cu simboluri și hrănită din miturile agrare ale locului de obârșie. Și peste toate acestea tronează bucuria artistului de a rămâne aproape și, totuși, printr-un paradox, depărtându-se oricât de mult posibil de sursa primară a vieții și a artei sale. Expresivitatea personajelor fantastice create de Gorzo dar inspirate din imprevizibila fire umană este profundă, pătrunzătoare și aptă să te facă să te gândești mult la ce ai văzut, după ce încă o expoziție a lui Gorzo se va fi încheiat.

Așa a fost și la Râmnicu Vâlcea, din 10 martie până în 6 aprilie 2022.

Am recitit un text mai vechi despre Gorzo în care aminteam despre un dialog al nostru de pe la începutul anilor 2000, când îi spuneam că mi-aș dori să fac din el un „pășunist” iar el îmi spunea că nu e nevoie să mă obosesc prea tare pentru că el e un „pășunist”. A avut dreptate. Așa este. Gorzo a fost, a rămas și sper să rămână același „pășunist” capabil să se facă înțeles și iubit pe orice meridian. Ieudul lui natal, cel tradițional, își continuă existența în istorie, după ce chipul i-a fost iremediabil mutilat, transcende spațiile geografice și, prin arta lui Dumitru Gorzo, se proiectează într-o altă dimensiune, unde nu poate fi atins nici de distrugere, nici de moarte.”( Sursa: Luiza BARCAN – critic de artă)

 

Muzeul Județean „Aurelian Sacerdoțeanu” din Râmnicu Vâlcea, în parteneriat cu Filiala Vâlcea a Uniunii Artiștilor Plastici din România,  a organizat  în perioada 10 martie – 7 aprilie 2022 expoziția / acțiunea artistică intitulată „Perpetuum Studio” (”Continous Studio”) semnată Gorzo, pictor român rezident la New York.

 

 „Perpetuum Studio” s-a  constituit  în cel mai amplu și mai complex solo show / acțiune artistică ce s-a desfășurat până în prezent la Râmnicu Vâlcea, el fiind găzduit în cinci spații: la Muzeul de Artă („Casa Simian”), respectiv în galeria „SUB-sol” și în curtea interioară a acestuia, precum și în Galeriile „Pasaj 1”, „Pasaj 2” și holul dintre acestea.

(Curator: Luiza Barcan

Coordonator proiect: Gheorghe Dican)

 

Corina Enache

Articole asemănătoare

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *